D/S Rogaland

Kallesignal
LESB - LHPB
Klasse
DNV1A1 med fribord
Rederi
Veteranskipslaget Rogaland,Stavanger
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Stavanger, Norge

Verft

Navn
Stavanger Støberi & Dokk, Stavanger
Byggeår
1929
Byggenummer
90
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
851
Nettotonnasje:
478

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 4 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 144 IHK 900
Fart:
13 knop

Dimensjoner

Lengde:
187.7'
Bredde:
31.2'
Dypgående:
19.9'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    9/1929: Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger - ROGALAND
    1950: Ny motor: General Motors   BHK 1200   
    1964: Omdøpt - TUNGENES
    1964: A/S Nika, Sandefjord - TUNGENES
    1965: Nika Invest A/S (Nils Kjærnes) Sandefjord - STAUPER
    1966: A/S Nika (Nils Kjærnes) Sandefjord - STAUPER                                             
    1967: A/S Nika Invest, Sandefjord - STAUPER                                                      
    1977: Nika A/S, Sandefjord - STAUPER                                                                 
    7/1989: Fritz Morland, Hundvåg, Sandefjord - STAUPER                                             
    2/1990: Stiftelsen Veteranskipslaget Rogaland (Jan Welde) Stavanger - STAUPER         
    5/1990: Omdøpt - GAMLE ROGALAND
    11/2001: Stiftelsen Veteranskipslaget Rogaland (Einar Sæter) Stavanger - GAMLE ROGALAND
    12/2001: Omdøpt -  ROGALAND
    1/2003: Stiftelsen Veteranskipslaget Rogaland, Stavanger -  ROGALAND
    8/2004: Veteranskibet Rogaland, Stavanger -  ROGALAND
    2010: Fremdeles i fart. 

    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S ROGALAND gikk i kystruten Oslo-Bergen. Lå ved kai i Bergen da den store eksplosjonen inntraff på havnen der 20. april 1944. Eksplosjonen oppsto i et hollandsk fartøy med 100 tonn dynamitt i lasten. En av besetningen på D/S ROGALAND omkom. Det samme gjorde fem personer fra land som var opptatt med arbeid om bord. Som det tør være kjent førte eksplosjonen til at over 100 nordmenn mistet livet og trolig det samme antall tyskere. Mer enn 5.000 nordmenn ble skadet og måtte til lege eller sykehus. Ulykken var en av de største enkeltkatastrofer under krigen i Norge. D/S ROGALAND er fortsatt i driift. 

    De som omkom med D/S ROGALAND 2.verdenskrig:
    Dagmar S. Olsen - Serveringsdame
    Hildor Martin Johansen - Matros

    Maskineri:
    1929 - Compound dampmaskin 4 cylindere diam. 2:12.8"  -  2:27.6". Maskineri bygget ved Nylands Mek. Verksted, Oslo.
    Kjeler bygget ved Stavanger Støberi & Dok. Stavanger.
    1950 - Ny motor.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleetsingles/rogaland.html

    https://www.bergen.kommune.no/organisasjonsenhet/byarkivet?articleId=21917&artSectionId=3664§ionId=3664

    http://www.gamlerogaland.no/