M/S Ronda

Kallesignal
LJKT
Rederi
Mowinckel, J. Ludwig, Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland.
Byggeår
1937
Byggenummer
915
Leveringsmåned
april

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.136
Nettotonnasje:
2.981
Dødvekt:
8.425

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3600
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
13 knop

Dimensjoner

Lengde:
435.2'
Bredde:
55.8'
Dypgang:
25.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    4/1937: A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi, Bergen - RONDA

    9/1939: Sank etter uventet eksplosjon (MINESPRENGT) den 13/9 i Nordsjøen på reise fra Antwerpen til Kristiansand. 17 personer omkom, hvorav 3 passasjerer.

    Maskineri:
    2 dieselmotorer 2 takt enkeltvirkende m/utveksling til en propellaksel. 2 x 6 sylindere diam. 520mm. Maskineri bygget ved Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg AG. Augsburg, Tyskland.

    "Kamper uten tall - om sjømenn og hvalfangere fra Sandefjord 1905-1955",
    Lars Holskjær, 2017, s. 127-129:

    "Ronda seilte fra Antwerpen om kvelden 12. september. Sjølosen gikk fra borde like etter midnatt. Klokken tolv neste formiddag beregnet styrmannen posisjonen til 53°58’N og 4°25’Ø, og de fulgte 25° nordøstlig kurs. På dette tidspunktet gikk Ronda inn i det tyske mineområdet. 

    Kaptein [Ingvald] Solberg hadde vært i kontakt med det norske konsulatet i Antwerpen helt opp til avseilingen. Han kjente til at det lå miner i Tyskebukten, men var tydeligvis ikke klar over at mineområdet gikk så langt ut fra kysten. Kaptein Solberg stod på broen til klokken halv ett, da han gikk for å spise middag. Han ba tredjestyrmannen, som hadde vakt, om å holde utkikk etter miner. Ronda hadde da seilt i den tyske faresonen i en halv times tid, med kurs inn i den britiske faresonen litt lenger øst.

    Klokken ett satt alle og spiste, da det smalt flere ganger i bunnen av skroget og skipet ristet voldsomt. Skutesiden ble revet opp og lastelukene blåst i været. Ronda hadde detonert miner. [Trygve Hansen] var i byssa. Snart kom det vann inn, og han gikk opp leideren til dekk. Alle ble samlet der. Kaptein Solberg trodde ikke at de seilte i farlig farvann, og hadde ikke gitt ordre om at livbåtene ble klargjort og svingt ut. Mannskapet forsøkte å sveive ut babord livbåt, men den var fastbundet i taljene. De forsøkte å skjære båten løs, men sjøen skylte allerede over dekk. Skipet hadde begynt å synke med akterenden først, og folk ble dratt med under. Det hele skjedde på et par minutter.

    Ronda gikk i ballast, så det var mye luft i skroget. Skipet ble hengende noen sekunder, og det ble et opphold i dragsuget. Flere klarte å komme seg til overflaten, hvor de kavet rundt i tungoljen som hadde lekket ut fra drivstofftanken. Baugen reiste seg over dem. Vann fosset inn gjennom store hull i skutesiden, og luften i skroget ble presset ut med skjærende hvin. Lufterørene på dekk ble revet løs av trykket og føyk alle veier, og det kokte rundt skroget. Da luften var sprengt ut sank skipet hurtig.

    De overlevende svømte rundt og lette etter vrakrester å klamre seg til. Etter en stund ropte tømmermannen at han hadde funnet travaljebåten, som lå med kjølen i været. De fikk veltet båten over, og en mann klatret oppi og begynte å øse med en sko. Etter en lang stund kunne andre komme ombord. Den lille båten var beregnet på ti personer, men etter hvert var de tyve ombord. [Trygve] var ikke blant dem. [...] 

    De hadde ikke åregafler, så den overfylte travaljebåten bare drev rundt. Telegrafisten hadde sendt en SOS, men rakk ikke å angi skipets posisjon. Folkene var i ferd med å gi opp av sult, kulde og utmattelse, da de ble berget av en italiensk lastebåt etter tre døgn. Det var det første norske forliset under krigen.* Nitten personer var omkommet".

    Holskjærs intervjuer med en av de overlevende: Finn Krydsby.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    M/S RONDA var det første norske skip som krigsforliste under 2. verdenskrig, onsdag 13. september 1939. Under reise fra Antwerpen til Kristiansand ble hun minesprengt utenfor Terschelling, Holland. Den gikk trolig på minst tre miner og sank i løpet av to minutter. Situasjonen var slik at det var umulig å få livbåter på vannet. De som kunne, reddet seg opp i en travaljebåt som fløt opp. Etter 58 timer i regn og styggvær ble de overlevende tatt opp av italiensk båt og brakt inn til Vliessingen.

    De norske som omkom med M/S RONDA:

    Karl Waldemar Aalmen                      - Stuert
    Ingvald Solberg                                - Skipsfører
    Odd Fjelstad Pettersen                      - Maskinist
    Ingolf Johannes Olsen                       - Smører
    Sverre Vidar Normann                       - Maskinsjef
    Christian Gerhard Lyhaug                  - Båtsmann
    Inge Asbjørn Kvamme                       - Maskingutt
    Johannes Severin Iden                      - Messegutt
    Tønnes Helvik                                   - Motormann
    Trygve Milian Hansen                        - Kokk
    Sigurd Severin Hansen                      - Smører
    Johan Friis                                       - Smører
    Lars Bakkebø                                   - Matros

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/ronda.html

    Besetning og passasjerer på M/S Ronda ved forliset:
    (Liste av Lars Holskjær. Forbehold: listen kan inneholde feil. Blant annet varierer antall omkomne med kildene).

    1

    Kaptein

    Ingvald Solberg                       

    1897  

    Bergen

    omkom

    2

    Førstestyrmann

    Ragnar Mørk

    1903

    Bergen

     

    3

    Andrestyrmann

    Gunnar Røsseland

    1901

    Bergen

     

    4

    Tredjestyrmann

    Johan Alvsaker

    1914

    Kinsarvik

     

    5

    Båtsmann

    Christian Gerhard Lyhaug

    1892

    Hemnes

    omkom

    6

    Tømmermann

    Ole Tønnesen

     

    Stensland

     

    7

    Matros

    Lars Bakkebø

    1915

    Bergen

    omkom

    8

    Matros

    L West

     

    Kanada

     

    9

    Matros

    Johan Johnsen

     

    Kjeldsund

     

    10

    Lettmatros

    Karl Søvig

     

    Fjaler

     

    11

    Lettmatros

    Karl August Pedersen

    1920

    Bergen

     

    12

    Lettmatros

    Kåre Olsen

     

    Bergen

     

    13

    Dekksgutt

    Odd Herness

     

    Bergen

     

    14

    Stuert

    Karl Waldemar Aalmen

    1892

    Narvik

    omkom

    15

    Kokk

    Trygve Milian Hansen

    1901

    Sandefjord

    omkom

    16

    Salonggutt

    Harcourt

     

     

    omkom

    17

    Messegutt

    Johannes Iden

    1905

    Bergen

    omkom

    18

    Byssegutt

    Finn Krydsby

     

    Bergen

     

    19

    Førstemaskinist

    Sverre Vidar Normann

    1910

    Nordstrand

    omkom

    20

    Andremaskinist

    Asbjørn olivar Amundsen

    1907

    Bergen

     

    21

    Tredjemaskinist

    Odd Fjelstad Pettersen

    1912

    Kinn

    omkom

    22

    Motormann

    Tønnes Hellvik

    1912

    Bergen

    omkom

    23

    Motormann

    Robert Pedersen

     

    Bergen

     

    24

    Motormann

    Edvard Telstø

     

    Nordheimsund

     

    25

    Smører

    Johan Friis

    1921

    Bergen

    omkom

    26

    Smører

    Ingolf Johannes Olsen

    1918

    Bergen

    omkom

    27

    Smører

    Torleif Stene

     

    Kristiansund

     

    28

    Maskingutt

    Inge Asbjørn Kvamme

    1919

    Sande i Møre

    omkom

    29

    Maskingutt

    Sigurd Severin Hansen

    1921

    Bergen

    omkom

    30

    Maskingutt

    Arthur Valvig

     

    Florø

     

    1

    Passasjer

    Alma Bergitte Solberg

    1893

    Bergen

    omkom

    2

    Passasjer

    Nan Atchinson

     

     

    omkom

    3

    Passasjer

    Gordon Felts

     

     

    omkom

    4

    Passasjer

    Elisabeth Atchinson

     

     

     

    5

    Passasjer

    Joy Allan

     

     

     

    6

    Passasjer

    Hilgendorf

     

     

     

    7

    Passasjer

    Miller

     

     

     

     

    Omkomne

    17

     

     

     

     

    Overlevende

    20

     

     

     

     

    Totalt

    37