D/S San Zeferino

Kallesignal
JFDR
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Eagle Oil Transport Co. Ltd.,London
Nasjonalitet
Storbritannia flaggStorbritannia
Hjemmehavn
London, UK

Verft

Navn
Palmers Co. Ltd., Newcastle, UK
Byggeår
1914
Byggenummer
831
Leveringsmåned
mars

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.430
Nettotonnasje:
4.052

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 519

Dimensjoner

Lengde:
420.1'
Bredde:
54.6'
Dypgående:
32.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    3/1914: Eagle Oil Transport Co. Ltd., London, U.K.- SAN ZEFERINO
    /1930: Eagle Oil & Shipping Co. Ltd., London, U.K. - SAN ZEFERINO
    /1937: Oilfuel Depots (Gibraltar) Ltd., London, U.K. (Depot Ship) - SAN ZEFERINO
    /1938: Shell Co. of Gibraltar Ltd., London, U.K. (Depot Ship) - SAN ZEFERINO
    12/1941: Gikk ut fra Gibraltar i slutten av desember, men ble torpedert (skadet) Returnerte til Gibraltar for reparasjon. (Kilde: Haugesunds Avis, se nedenfor). 
    /1945: Omdøpt - KATELYSIA
    2.2/1951:Ankom Blyth, U.K., opphugget ved Hughes Bolchow.

    "Seilte videre etter flukten fra fangeleiren", av Leif M. Bjørkelund, 26. mai 2017. I Haugesunds Avis, https://www.h-avis.no/haugesund/puls/lokalhistorie/seilte-videre-etter-flukten-fra-fangeleiren/f/5-62-421452:

    "D/T «SAN ZEFERINO avgikk lille julaften 1941 under kommando av Willie Andresen fra Gibraltar i konvoi eskortert av en armert tråler. Med i konvoien fulgte en hollandsk taubåt med en stor lekter på slep.  I Gibraltarstredet ble skipene angrepet av en fiendtlig ubåt og den hollandske taubåten ble torpedert og gikk til bunns med alle mann. – SAN SEFERINO ble truffet av en torpedo i forpeaken, men holdt seg flytende og returnerte til Gibraltar for reparasjon [... .] Den 29. januar 1942 avgikk SAN SEFERINO igjen fra Gibraltar – eskortert av armert tråler og skipet kom denne gang vel fram til Freetown den 8. februar".

    Kilder

    www.miramarshipindex.nz