M/T Stiklestad

Kallesignal
LJYO
Rederi
A. F. Klaveness & Co., Kristiania / Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Odense Staalskipsverft A/S Lindø, Odense, Danmark.
Byggeår
1938
Byggenummer
72
Leveringsmåned
September

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.349
Nettotonnasje:
5.630
Dødvekt:
14.580

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3800

Dimensjoner

Lengde:
485.80'
Bredde:
65.70'
Dypgang:
35.80'
  • Historikk:

    9/1938: Universal Shipping Co. A/S (A. F. Klaveness & Co. A/S), Oslo - M/T STIKLESTAD
    4/1940: Disp. overtatt av NORTRASHIP.
    10/1945: Tilbakelevert rederiet.
    3/1948: Skips A/S Sangstad (A. F. Klaveness & Co. A/S) Oslo - STIKLESTAD
    3/1955: D/S A/S Laly (C. T. Gogstad & Co) Oslo - LIDO
    8/1955: Levert ombygd til OBO i La Spezia. BRT: 9451 tonn, DWT: 14.230 tonn.
    9/1964: Solgt til Norsk Skips opphugging Co. A/S, Grimstad, for opphugging.
    Levert 18. september 1964.

    September 1939 lastet STIKLESTAD bensin i Constansa, Romania for Hamburg. Fikk etter avgang kontraordre for Trieste, Italia, hvor bensinen ble pumpet over i tankvogner med adresse Hamburg og Berlin. Mannskapet forlangte avmønstring på grunn av krigsfaren. Mannskapet ble nektet avmønstring, men ble garantert krigs tillegg. Ferdig losset og ordren var at skipet skulle seile til Houston, Texas, USA for ny last. Skipet ble oppbragt som prise av fransk krigsskip og tatt inn til Alger i Nord Afrika og beslaglagt. (De franske myndighetene mente at STIKLESTAD hadde ført kontrabande til Trieste). Skipet fikk fransk prisemannskap ombord og den norske besetningen ble avmønstret og sendt hjem. Saken ble løst politisk og nytt norsk mannskap ble sendt ombord og skipet forlot Alger. Etter krigsutbruddet i Norge seilte STIKLESTAD for Nortraship i alliert fart helt frem til freden i 1945.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/stiklestad.html

    http://www.lardex.net/oslo/afklaveness/skipstekst/1938stiklestad.htm