Flytende hvalkokeri D/T Ulysses

Kallesignal
WHCT
Rederi
Anders Jahre, Sandefjord
Nasjonalitet
USA flaggUSA
Hjemmehavn

Verft

Navn
Maryland Steel Co., Sparrow Point, MD, USA
Byggeår
1915
Byggenummer
144

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Brann/Eksplosjon, 27.9.1944
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
12.395
Nettotonnasje:
6.600
Dødvekt:
12.506

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 6 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 1283

Dimensjoner

Lengde:
514.7'
Bredde:
65.2'
Dypgang:
39.6'
  • Historikk:

    1915: Bygget som tørrlastskip ved Maryland Steel Co. of Baltimore County, Sparrows Point, USA for Panama Canal Company, New York - ULYSSES
    1930: Solgt til America Tankers Corp. (D. K. Ludwig), New York. Ombygget til tankskip på 10.804 brt.
    1937: Solgt til Western Operating Corp. (Hans Isbrandtsen), New York som tanker for US$ 823.000. Ombygget til hvalkokeri ved AB Gøtaverken, Gøteborg for en sum av NOK 8.300.000. Skipet hadde fremdeles navnet ULYSSES, og seilte under amerikansk flagg.
    Disponent var Anders Jahre, Sandefjord. Ble satt i fangst på Shark Bay, Western Australia med 8 hvalbåter etter ferdigstillelse (KOS 1, 2 og 9, A. N. 1, 4 og 5, HVAL I samt ROSS I). Fangsten var beregnet for det amerikanske marked. Deler av lasten ble overført til Bergesen tankeren "CHARLES RACINE".
    På høsten, sesongen 1937/38, ble ULYSSES-ekspedisjonen flyttet til Antarktis. Sesongen ble påbegynt 8 desember med 9 hvalbåter, og avsluttet 15 mars 1938. Utbyttet ble 114.014 fat hvalolje.
    1938: Sesongen 1938/39 søker hun igjen iskanten i Antarktis. Denne gang med 8 hvalbåter. Utbyttet ble 92.964 fat.
    1939: Sesongen 1939/40 er hun tilbake i Antaktis med 9 hvalbåter. Underveis til fangstfeltet var hun innom St. Helena Bay i Syd-Afrika for å bunkre opp og forenes med hvalbåtene. Hun går på grunn og river opp 36 bunnplater. Hun går til Durban for reparasjon.
    Ankommer fangstfeltet tre uker forsinket dette året, rundt juletider. Ved sluttmeldingen har hun 61.130 fat hvalolje. Kursen blir satt for USA grunnet krigsutbruddet i Europa.
    Fartøyet ble kalt for ULØKKA på folkemunne.
    1940 Våren 1940 er hun på vei til New Orleans, og nok en gang grunnstøter hun. Denne gang på en sandbank i Mississippi. ULYSSES gjøres igjen om til et regulært tankfartøy.
    1942 Solgt til Yacimientos Petroliferos Fiscales, Buenos Aires for NOK 1.800.000. Omdøpt SAN BLAS og satt under argentinsk flagg.
    1944: Utsatt for eksplosjon 27/9 1944, med påfølgende brann på La Plata elven. 15 mennesker omkom.  Ansett som totalhavari.
    1949 Solgt til opphugging.

    Maskineri:
    2 stk. dampmaskiner Trippel eksp. 3-sylindre, syl. diam.: 27,5"-46"-76".
    Bygget ved Maryland Steel Co. of Baltimore County, Sparrows Point, USA.

    Se også:
    Lardex