D/S Varg I

Verft

Navn
Kaldnes Patentslipp & Mekanisk Verksted, Tønsberg
Byggeår
1910
Byggenummer
13
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Rekvirert/beslaglagt av aksemaktene, ?.?.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
153
Nettotonnasje:
53

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 70

Dimensjoner

Lengde:
101.6'
Bredde:
20.5'
Dypgående:
11.5'
  • Historikk.

    1909 Bygget som hvalbåt ved Kaldnæs Patentslip & Mek. Værksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Norge A/S (Chr.Nielsen & Co), Larvik. Hovedsaklig i fangst ved Syd-Shetland - BØK
    1923 Solgt til A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord, omdøpt VARG I. Salgspris NOK. 110.000.- eksklusive survey. Overlevert i Montevideo.
    1932 Solgt til E. B. Aaby, Oslo.
    1934 Solgt til Pioner A/S (A.W. Nordstrøm & Kr. Gjølberg), Oslo.
    1934 Eier Pioner A/S (Kristian Gjølberg), Oslo
    I fangst fra Hitra, Hestnes hvalstasjon 1934 - 1939.
    1940 Rekvirert av tyskerne for bruk som Vorpostenboot, omdøpt - FLAME
    1945 Retunert eier, ikke satt i fangst - VARG
    1946 Solgt til Arthur H. Moen, Trondheim - VARG
    1949 Ombygd til fraktebåt i Sandnessjøen, dampmaskinen tatt ut og erstattet med en 6 cyl. Deutz dieselmotor,  300 BHP. Reg i Sandnessjøen - GRÅKALLEN
    1954 Omdøpt - HÅREK
    1965 Ny motor, Kløckner-Humboldt Deutz, 4 Takt, 6 cyl., 250x360 mm, 375 BHP.
    1971 Kondemnert.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 12"x20"x32". Maskineri bygget ved G.T. Grey, South Shields, Uk. Kjeler bygget ved Bergens Mek. Verksted, Bergen.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsv.html

    http://thor-dahl.lardex.net/skip/skipstekst/1923varg.htm