M/K Havtor (DSTO)

Kallesignal
M 1 H
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Knut Vik, Tomrefjord
Byggeår
1913

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip, Marineskip

Tonnasje

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Finnøy Motor
Maskin-/motor ytelse:
BHK 35
Bygget av:
Finnøy Motorfabrikk

Dimensjoner

Lengde:
40,0'
Bredde:
14.0
Dypgang:
7.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde
    Fakta om DSTO-tjeneste ved historiker Atle Wilmar.

        /1913: Hans N & Nils N. Sæth, Kjerstad, Ålesund                             "KNUT VIK"
        /1914: Hans N.Søth,Nils N.Sæth & Petter J.Hellevik, Kjerstad,Ålesund      do
        /1917: Petter J.Hellevik, Jonas J.Hellevik & Andreas K.Sæth, Kjerstad       do
        /1920: Andreas B. Sæth & Andreas K. Kjerstad, Ålesund                       do
        /1922: Andreas K. Sæth, Kjerstad, Ålesund                                         do
        /1922: Ny motor: Hjelset    BHK 35   Fart:
        /1929: Severin E. Kjerstad m.fl., Kjerstad                                         "HAVTOR"
        /1930: Forlenget 8 fot
        /1937: Ny motor: Finnøy   BHK 50
        /1939: Jon Vadseth, Kjerstad, Ålesund                                                 do
      3/1941: Dro fra Ålesund den 7. mars 1941 med 28 personer ombord.
                  Ankom Shetland den 9. mars 1941.
      4/1941: M/K HAVTOR tjenestegjorde i Divisional Sea Transport Officer
                  (DSTO) Island i perioden 19. april 1941 til 9. august 1945.
                  Sjøfolk påmønstret i nevnte periode var i utenlandsk alliert marine.
                  DSTO Island var en del av den britiske marinen, men båtene
                  gikk med sivile besetninger.
        /1945: Jon Vadseth, Kerstad, Ålesund                                                  do
        /1948: Solgt,videre skjebne ukjent