M/K Andholmen (DSTO) (N 97 BØ)

Kallesignal
LJSZ
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Svolvær, Norge

Verft

Navn
Brattvåg Skipsverft A/S, Brattvåg
Byggeår
1938
Leveringsmåned
September

Tonnasje

Bruttotonnasje:
54
Nettotonnasje:
18

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Wichmann
Maskin-/motor ytelse:
BHK 60
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensjoner

Lengde:
70,9'
Bredde:
18.4'
Dypgang:
8.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde. 
    Fakta om DSTO-tjeneste ved historiker Atle Wilmar.

    9/1937: Karl Gregussen, Bø i Vesteraalen, Svolvær - N 97 BØ - ANDHOLMEN
    4/1940: Rekv. av Den Kongelige Norske Marine.           
    6/1940: Avgikk Lofoten 9/6 for Scottland under kommando av Fenrik Finn Lagaard Eriksen. Ankom Buckie, seilte først på Orkenøyene, senere Island - Scottland som patruljefartøy.
    5/1941: ANDHOLMEN tjenestegjorde i Divisional Sea Transport Officer (DSTO) Island fra 25. mai 1941 til oktober 1942. Sjøfolk påmønstret i nevnte periode var i utenlandsk alliert marine. DSTO Island var en del av den britiske marinen, men båtene gikk med sivile besetninger.
    194?: Fartøyet hadde til slutt operasjonsbase Peterhead, Scottland. Flåtetilhørighet usikkert.
    5/1945: Returnerte til Norge 20/5-45 og overlevert til eier Karl Gregussen, Bø, Stokmarknes.
    1963: Karl Pedersen jr., Gryllefjord, Harstad - ANDHOLMEN
    1968: Ombygd/modernisert: BRT: 50 t. Net: 15 t. Ny motor: Wichmann   BHK 50.   
    3/1975: Rolf Pedersen, Svendsby, Tromsø - ANDHOLMEN
    1/2001: Stiftelsen  ANDHOLMEN RSD, Hundvåg, Tromsø - ANDHOLMEN
    2017: Fremdeles i Fart.

    Englandsfarten 1940 - 1945.