D/S Saluta

Andre navn
Lothringen til 1915 - Moora til 1923 - Southern King til 1936
Kallesignal
GJZT
Klasse
LR100A1
Rederi
The South Georgia. Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co. Leith. UK.)
Nasjonalitet
Storbritannia flaggStorbritannia
Hjemmehavn
Leith, UK

Verft

Navn
A/G Weser, Bremen, Tyskland
Byggeår
1906
Byggenummer
149
Leveringsmåned
Mars

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.858
Nettotonnasje:
3.260
Dødvekt:
6.261

Maskin/motor

Maskin-/motortype:

Dimensjoner

Lengde:
409.6'
Bredde:
52.7'
Dypgående:
27.8'
  • Historikk:

    3/1906 - Levert fra AG Weser, Bremen som LOTHRINGEN til Norddeutscher Lloyd, Bremen,  som kombinert pass./lasteskip på linjen Bremen-Australia.
    1914 - Beslaglagt i Australia i august ved utbruddet av 1. verdenskrig.
    5/1915 - Rekvirert av Commonwealth of Australia - nytt navn - MOORA
    1920 - Overtatt av kolonimyndighetene for India.
    12/1921 - Overtatt av Board of Trade, London. 
    12/1923 - Solgt til Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. v/ Irvin & Johnson, Cape Town for ombygging til hvalkokeri - nytt navn - SOUTHERN KING
    11/1935 - Innkjøpt av Chr. Salvesen, Leith, Scotland.
    7.5.1936 - Nytt navn SALUTA etter ombygging til transportskip. 
    1940 - Seilte under annen verdenskrig i konvoifart.
    1945 - Som det eneste av selskapets kokerier og transportskip som ikke ble senket eller ødelagt under 2. verdenskrig kunne nær 40 år gamle SALUTA settes direkte i transport t/r Leith Harbour.
    11/ - 1951 Hugd opp ved T. & W. Ward Co., Barrow UK.


    Maskineri:
    Quadruple dampmaskin - 4 sylindere diam 24",34 5/8", 50" & 72" 27/32".
    Maskineri bygget ved AG. Weser, Bremen, Vest-Tyskland.

    Kilder

    Lardex