D/S Woolgar

Kallesignal
LDTD - WQMV
Rederi
Borge, Hans, Tønsberg
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Swan, Hunter & Wigham Richardson, Wallsend, Newcastle, UK
Byggeår
1914
Byggenummer
944
Leveringsmåned
november

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.060
Nettotonnasje:
1.811
Dødvekt:
5.430

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 385
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
350.0'
Bredde:
47.0'
Dypgang:
21.0'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde

    11/1914: Melbourne S. S. Co. Ltd., Melbourne - WOOLGAR
    1931: Hans Borge & Co. A/S (Hans Borge) Tønsberg - WOOLGAR 
    1931: Hans Borge & Co. Ltd., St. Helier, Jersey - WOOLGAR
    1932: Hans Borge, Tønsberg - WOOLGAR
    1936: Borges Rederi A/S (Hans Borge) Tønsberg - WOOLGAR
    3/1942: Flyangrep 7. mars 1942 og senket av japanske bombefly ca. 150 n. m. SW av Tjilatjap på reise fra Colombo til Tjilatjap med last av kull og krigs matriell. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland).

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin 3 sylindere diam. 24"-39.4"-65".
    Maskineri bygget ved Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle, UK.

    D/S WOOLGAR ble angrepet og senket av japanske fly vest for Java 7. mars 1942. Om bord var det 38 kinesere, 6 nordmenn, en fra Estland, samt tre britiske skyttere. Seks kinesere og to briter ble drept under det japanske angrepet, mens 34 kinesere og 7 europeere fikk reddet seg om bord i to livbåter.

    Etter 12 dager skilte de to livbåtene lag. I den ene var det sju europeere og 17 kinesere. Deres rekordlange livbåtseilas på 88 dager endte med at alle kineserne omkom. Det gjorde også esteren Rudolf Valb. Fem nordmenn og en brite overlevde og kom fram til Andaman Island, hvor de havnet i japansk fangenskap. To uker senere døde Jens Limkjær av sykdom.

    I den andre livbåten døde 12 av 14 før de fant land. En av de to overlevende døde få dager senere av påkjenningene fra livbåtseilasen.

    WOOLGAR`S kaptein Marcus Iversen forlot det synkende skipet uten å finne de øvrige overlevende.
    Han seilte derfor alene i en livbåt i land på Sumatra og kom her i japansk fangenskap.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/POWs/imprisonment2.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: -7.1
    Lengdegrad: 104