D/S Mauritz

Andre navn
ex Luksefjell,ex Storøy,ex Rigel,ex Jomfruland
Kallesignal
SFLR
Rederi
Nasjonalitet
Sverige flaggSverige
Hjemmehavn

Verft

Navn
Bergens Mek.Verksted, Bergen
Byggeår
1917
Byggenummer
192
Leveringsmåned
januar

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.493
Nettotonnasje:
839
Dødvekt:
2.400

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 161 IHK 575
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
242.6'
Bredde:
37.8'
Dypgående:
15.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    1/1917: Stevness & Salvesen, Kragerø - JOMFRULAND
    1/1917: D/S A/S Jomfruland  V/ A. F. Borch & Sønner A/S, Drammen - JOMFRULAND
    4/1919: Bugge & Olsens Rederi A/S v/ Bugge & Olsen, Larvik - RIGEL
    1920: D/S A/S Rigel v/ Bugge & Olsen, Larvik - RIGEL
    9/1922: D/S A/S Rigel v/ Klüver & Co, Kristiania - STORØY
    3/1924: D/S A/S Rigel v/ Erling H. Samuelsen, Kristiania - STORØY
    12/1925: A/S Luksefjell v/ Olsen & Uglestad, Oslo - LUKSEFJELL
    1/1930: A/B G. H. Dahlgren, Helsingborg, Sverige - MAURITZ
    3/1930: Råå Rederi A/B v/ Mauritz Johansson, Råå, Sverige - MAURITZ
    1947: Rederi A/B Norrland v/ Ødmark & Andersson, Härnøsand, Sverige - MAURITZ
    1/1948: Omdøpt - HORNØ
    1/1960: Solgt til Carl Persson & Sønner A/B, Ystad, Sverige for opphugging.
    18.1.1960 - Ankom Ystad.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 18.0' - 29.0' - 49.0'.
    Bygget ved Bergens mek. Verksted, Bergen.
    Kjeler samme.