M/T Bramora

Andre navn
ex Markland
Kallesignal
LCTE
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Eriksberg Mek. Verk. A/B, Gøteborg, Sverige
Byggeår
1928
Byggenummer
224
Leveringsmåned
April

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.361
Nettotonnasje:
3.769
Dødvekt:
9.560

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
ukjent
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2125 NHK 481
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
408.3'
Bredde:
55.3'
Dypgående:
32.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    4/1928: Skips A/S Markland (O. & A. Irgens) Bergen - MARKLAND
    12/1936: A/S Bramora (Ludv. G. Braathen) Oslo - BRAMORA
    9/1943: Forlater konvoien 8/9 for å ta seg alene fram til Melbourne med olje fra Bandar Abbas og forsvinner  med en besetning på 40 personer (25 norske og 15 utlendinger).
    Antas å være torpedert 14. september 1943 av japansk ubåt I-10 i pos. N 06.00, E 67.00.


    Maskineri:
    2 stk. dieselmotor, 4-takt/enkltv., hver 6-cylindre, diam.: 550 x 1.000 mm. B&W maskineri lisensbygget ved Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg, Sverige.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    M/T BRAMORA var på reise alene fra Bandar Abbas til Melbourne med oljelast. Skipet forsvant sporløst. Tyske undersøkelser viser at japansk ubåt I 10, kommandørkaptein Kinzo Tonozuka, senket et skip 14. september 1943 i posisjon 0600 N og 6700 Ø, og konkluderer med at dette må ha vært BRAMORA. Man vet ikke, men den kjensgjerning at ingen av de 39 om bord overlevde, gir grunn til mistanke om at det fant sted en krigsforbrytelse også her. Den samme Tonozuka hadde vel 14 dager tidligere skutt ned alle overlevende fra ALCIDES, bortsett fra tre som ble tatt som fanger og ført til Japan. (Se også Alcides).

     De norske som omkom med  BRAMORA:

    Tjøstolv Martinius Espeland            - 3. Styrmann
    Tønnes Vigre                                 - Maskinist
    Egil Trones                                    - Motormann
    Julius Emanuel Sollie                     - 2. Styrmann
    Bjarne Eugen Skogen                    - Båtsmann
    Sigfred Andreas Olsen                   - Sjømann
    Otto-Jacob Offenberg                    - Skytter
    Hans Hjalmar Nilsen                      - Elektriker
    Harry J. R. Mortensen                   - Radiotelegrafist
    Lars Lunde                                   - Maskinist
    Ludvig Ludvigsen                          - Stuert
    Bjarne Lien                                  - Motormann
    Andreas Leonhard Larsen              - Matros
    Berent Elias Krzywinski                 - Maskinsjef
    Erling Andrè Jørgensen                 - Lettmatros
    James Henry Jørgensen                - Styrmann
    Reidar Johansen                           - 2. Kokk
    Tycko Einar Jansson                      - Kokk
    Frank Louis Jacobsen                    - Motormann
    Harald Johan Høsteland                - Matros
    Magnus Haaheim                         - Skipsfører
    Hans Sigvart Hansen                    - Tømmermann
    Olaf L. Brevik                               - Motormann
    Randulf Asbjørnsen                      - Matros
    Thor Andresen                             - Lettmatros

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/bramora.html

    Japanske ubåter 2.verdenskrig

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 6
    Lengdegrad: 67