D/S Hammarland

Andre navn
Jurco Topic, Wien, Jurco Topic - Cento
Kallesignal
OFBK
Klasse
LR100A1
Nasjonalitet
Finland flaggFinland
Byggeår
1911
Leveringsmåned
November

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.874
Nettotonnasje:
2.350
Dødvekt:
6.412

Maskin/motor

Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
348.3'
Bredde:
50.3'
Dypgang:
23.6'
  • Historikk:

    26.9.1911 - Sjøsatt.
    11/1911 - Levert til rederiet W.R Davies Steamship Co, Liverpool, England - CENTO
    1920 - Solgt til  W.R Davies Steamship Co, Liverpool, England - CENTO
    1929 - Solgt til Slobodna Plovidba Topic D.D, Susak, Jugoslavien - JURKO TOPIC
    1934 - Solgt til Austria Schiffahrts A.G, Wien, Österrike - nytt navn - WIEN
    1936 - Solgt til Slobodna Plovidba Topic D.D, Susak, Jugoslavien - nytt navn - JURKO TOPIC
    1937 - Solgt til Naxos Prince, Helsingfors, Finland - nytt navn - HAMMARLAND
    1/1942 - Solgt til Sven Salén, Stockholm. 
    2/1942 - Tatt over i Buenos Aires, Argentina - nytt navn - KARLSHAMN
    10/1943 - Overført til p/r  Rederi Ab Jamaica/ rederi Ab Westindia, Stockholm.
    8/1947 - Solgt til Laiva Oy Rauma, Helsingfors, Finland - nytt navn - AINO NURMINEN
    1957 - Solgt til Italienska skipsopphuggere.
    29.12.1957 - Ankom Sidemar, Trieste, Italia på sin siste reise.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 24.5"-40"-66". Maskineri bygget ved J. Dickinson & Sons Ltd. Sundeland, Uk.