D/S C.A. Larsen

Andre navn
ex San Gregorio
Kallesignal
LCGD - WPNT - LFWC
Rederi
Johan Rasmussen & Magnus Konow, Sandefjord
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Sandefjord, Norge

Verft

Navn
Swan, Hunter & Wigham Richardson, Wallsend, Newcastle, UK
Byggeår
1913
Byggenummer
923
Leveringsmåned
Juli

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
13.749
Nettotonnasje:
9.078
Dødvekt:
17.250

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Quadruple 8 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 787
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
527.2'
Bredde:
66.6'
Dypgående:
33.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    07/1913: Levert som SAN GREGORIO til Eagle Oil Transport Co., London, UK
    02/1926: Solgt til Hvalfanger A/S Rosshavet ( Johan Rasmussen & Magnus Konow ), Sandefjord, nytt navn  C. A. LARSEN 
    09/1936: Solgt til Hvalfangerselskapet Blaahval A/S( Magnus Konow ) Sandefjord 
    08/1940: Rekvirert av den tyske Kriegsmarine 5/8-1940, og benyttet som lagertanker for Admiral  Norwegen.
    11/1941: Utstyrt som støttepunkt skip i Kirkenes i november.
    02/1942: Overført til Tromsø/Alta regionen i februar.
    00/1944: Overført til Trondheim.
    06/1945: Tilbakelevert den norske stat 1/6-1945.
    00/1945: Solgt til Hvalfangerselskapet Antarctic A/S( A.von der Lippe)Tønsberg,nytt navn ANTARCTIC
    Kokeriet ble dokksatt, og reparert og utrustet for en ny sesong ved Framnes mek. Verksted, Sandefjord. Avgikk for fangstfeltet 5/12-1945.
    09/1952: Ombygd til tankskip på Kieler Howaldtswerke i Kiel.Tyskland. Ommålt: Dødvekt: 15.993 tonn
    Brutto: 10.776 tonn. Netto: 6.186 nrt. Lengde: 539.9'.
    07/1954: Solgt til Eisen und Metall K/G Lehr & Co., Hamburg, Tyskland  for opphugging. Ankom Hamburg
    den 7/8-1954. Ferdig hugget i april 1955.

    Maskineri:
    Dampmaskin Quadruple exp., 4 sylindre, dim.: 28,5"-41"-58"-84".
    Bygget ved Wallsend Slipway Co., Ltd., Newcastle, UK.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsc.html#Ca