D/T Athelstane

Andre navn
ex Hird,ex Athelfoam,ex Caprella,ex War Ghurka
Kallesignal
GYRR
Klasse
LR100A1
Rederi
Nasjonalitet
Storbritannia flaggStorbritannia
Hjemmehavn
London, UK

Verft

Navn
Irvine S.B. & D.D. Co., West Hartlepool, UK
Byggeår
1918
Byggenummer
595
Leveringsmåned
Desember

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Flyangrep, 9.4.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.571
Nettotonnasje:
3.397
Dødvekt:
8.346

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 546

Dimensjoner

Lengde:
400.0'
Bredde:
52.3'
Dypgående:
28.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    12/1918: Levert som WAR GHURKA til The Shipping Controller (Hunting & Son) London, UK.
    00/1919: Solgt til Anglo Saxon Petroleum Co. Ltd., London, UK.
    00/1922: Omdøpt - CAPRELLA
    00/1924: Solgt til British Molasses Co. Ltd., London, UK., nytt navn - ATHELFOAM
    00/1926: Solgt til United Molasses Co. Ltd., London, UK.
    09/1929: Solgt til D/S A/S Vard (G. O. Aarvold & Co) Oslo, nytt navn - HIRD
    09/1935: Solgt til United Molasses Co. Ltd., London, UK., nytt navn - ATHELSTANE
    00/1939: Solgt til Athel Line Ltd., London, UK.
    00/1941: Solgt til Tankers Ltd (Athel Line Ltd) London, UK.
    04/1942: Senket den 9/4 ved japansk luftangrep, east av Tricomalee i pos. N 07.30', E 81.56' på reise fra Tricomalee til Colombo med fuel oil.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 sylindere diam. 27",44" & 78"- 48",
    Bygd ved Ritchardsons, Westgarth & Co. Ltd. West Hartlepool, UK.

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 7
    Lengdegrad: 81