D/S Ivar Aasen

Andre navn
Geiranger
Kallesignal
LDYM
Rederi
Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Kristiansund
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Molde, Norge

Verft

Navn
Martens, Olsen & Co., Bergen
Byggeår
1885
Byggenummer
18
Leveringsmåned
August

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
201
Nettotonnasje:
113

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.

Dimensjoner

Lengde:
121.9'
Bredde:
18.2'
Dypgående:
7.8'
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    8.1885: GEIRANGER, Søndmør Dampskibsselskab, Ålesund, opprinnelig 152g, 110,0'pp
    1914: forlenget til 121,9'pp 201g, 
    14.6.1937: IVAR AASEN, Møre Fylkes Ruteselskap, Ålesund,
    14.12.1955: IVAR AASEN, Anders Stornes, Austnes, Haramsøy, ombygd til lastebåt, stor kystfart, 
    20.3.1959: IVAR AASEN, levert etter ombygging til fraktebåt til Partrederi v/Ruben Brandal, Hareid,
    11.1.1969: IVAR AASEN, Ruben Brandal, Hareid,
    -.1969: Avrigget og slept til Stavanger for opphugging ved Brødrene Anda A/S Skipsopphugning.





    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere diam. 12.9"-29"x18". Maskineri bygget ved Martens, Olsen & Co. Bergen.  Kjeler bygget ved Bergens mek. Verksted, Bergen.
    4.1956: Ny maskin, M: D.F.M, Bergen, bygget 1940,
    -.1957: Ny maskin, 2 T Ev 3 cyl 280x420, 240 BHK, Wichmann, Rubbestadneset.

    Kilder

    DNV, diverse årganger,
    Digitalarkivet.no: Skipskontrollens kartotekkort.
    Dag Bakka Jr: "Langs kysten i 50 år", Kystfart og fraktenæring 1946-1996.