D/S Ester Thorden

Andre navn
Ex C.G.Thulin
Kallesignal
OFBC
Rederi
Nasjonalitet
Finland flaggFinland
Hjemmehavn
Brändø, Finland

Verft

Navn
Fredrikstad Mek. Verksted, Fredrikstad
Byggeår
1921
Byggenummer
231
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.940
Nettotonnasje:
1.098
Dødvekt:
3.050

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
187 NHP
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
264'7
Bredde:
42'2
Dypgang:
17'7
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    /1921: Sjøsatt som ALEO for Erik Brodins Rederi, Torõ, Sverige, solgt under utrustning,
    9.1921: Levert til Rederi-A/B Roslagen (G.B.Thulin), Stockholm, Sverige - C.G.THULIN
    12.1929: Rederi-A/B Roslagen (Gustav B. Thordén), Stockholm, Sverige,
    6.1930: Nytt navn  ESTER THORDÉN
    4.1937: Rederi-A/B Ester Thordén (Gustav B. Thordén), Brãndõ, registreringshavn Helsinki, Finland,
    7.1941: Overført til Panamaflagg,
    12.1941: Beliggende i Port of Spain, Trinidad, beslaglagt av Ministry of War Transport (Elders & FyffesLtd), Port of Spain, Trinidad,
    /1944: Managers R.H.Penney & Sons, London, registreringshavn skiftet til London, GBR,
    7.1947: Skipet tilbakelevert rederiet,
    8.1947: Overført til Rederi-A/B Suomi (Gustav B. Thordén), Helsinki, Finland,
    12.1948: Solgt til Rederi-A/B Aranäs (Gustav B. Thordén), Uddevalla, Sverige,
    11.1950: Solgt til Fernstrõm & Schander (A/B Henckel & Schander, Karlshamn, Sverige, - HANÕN
    26.12.1953: Grunnstøtte ved Engey, nær Reykjavik, Island,
    4.1.1954: Bragt flott, solgt til British Iron & Steel Co, Ltd,
    27.4.1954: Ankom Rosyth, Scotland, hugget av Shipbreaking Industries.

    Maskineri:
    T 3cyl 18,5", 29,5" & 50" -36", bygget Fredriksstad Mek. Verksted, Fredrikstad.



    Kilder

    Lloyd's Register, diverse årganger

    Båtologen nr.2 1992, rederiet Gustav B. Thordén.