D/S Portugal

Andre navn
ex Barmen,ex Consul Cords,ex Minna Boldt
Kallesignal
OSMC
Rederi
Nasjonalitet
Belgia flaggBelgia
Hjemmehavn
Antwerpen, Belgia

Verft

Navn
A/G Neptun, Rostock, Tyskland
Byggeår
1906
Byggenummer
254
Leveringsmåned
Mars

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 20.1.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.550
Nettotonnasje:
886

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 132

Dimensjoner

Lengde:
256.7'
Bredde:
37.5'
Dypgående:
16.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    03/1906: Levert som MINNA BOLDT til August Cords, Rostock, Tyskland
    00/1917: Omdøpt  CONSUL CORDS
    00/1918: Solgt til Halm, Stirn & Co. Gmbh, Køln, Tyskland, nytt navn  BARMEN
    06/1920: Overført til Den Britiske Government
    00/1920: Overført til den Belgiske Government
    00/1922: Solgt til Cia Nationale Belge de Transport Maritime( Armement Deppe) Antwerpen, Belgia, nytt navn  PORTUGAL
    01/1941: Torpedert og senket den 20/1-1941 av Italiensk ubåt MARCELLO i pos. N 50.0, W 19.0' i atlantern på reise Lisboa til Methil & Goole via Gibraltar med svovelkis og med tap av hele besetningen.

     

    http://www.belgian-navy.be/t5351p15-navires-marchands-belges-coules-lors-de-la-2eme-guerre:
    (enkelt oversatt)

    tap av last PORTUGAL januar 1941

    Inntil nylig tap av damp PORTUGAL belgiske Compagnie Nationale Maritime Transport ble tildelt den italienske ubåten MARCELLO.

    Han sank å ha sanket skipet på 20.1.1941 i Atlanterhavet ved ca. 50 ° N-19 ° W.

    Nylig, men noen av disse oppgir dette i tvil. Dette er hva vi skal prøve å undersøke i denne artikkelen.

    Var Portugal en dampbåt til en bro med en bruttotonnasje på 1.550 tonn bygd i 1906 av skipsverftene Neptun AG i Rostock under nummeret 254. Hans net tonnasje var 886 tonn dødvekt og 2630 dwt.

    Fartøyet var 78,24 m langt, 11,43 m bredt og hadde et trekk på 4,88 m. Hulen var 5,64 m. Fremdriften ble sikret ved en alternativ trippelutvidelsesmaskin med en nominell effekt på 132 hestekrefter (675 hestekrefter angitt), som også kommer fra Neptun-verftet. Dens sylindere hadde en respektive diameter på 18, 30 ½ og 48 i og stempelet på stemplene var 33 i. Denne maskinen ga ham en hastighet på 8 knop. Han hadde en propell.

    PORTUGAL ble lansert i juli 1906 og ferdigstilt på 7,8 i samme år som MINNA Boldt på vegne av det tyske firmaet Auguste Tau og sin hjemmehavn var Rostock.

    I 1917 ble han omdøpt CONSUL CORDS på vegne av de samme eierne, før han ble et år senere BARMEN-armeringen A. Stirn of Cologne.

    Ved slutten av den første verdenskrig ble det beslaglagt av de allierte og tildelt i juni 1920 til Storbritannia.

    Mens han holdt navnet hans, ble han til Shipping Controller, og hans ledelse ble betrodd til JT Duncan & C ° of London.

    Kort tid etter ble det overlevert til Belgia som kompensasjon for tapene av skip som ble lidd mellom 1914 og 1918, og ble først gitt i ledelse til den belgiske Maritime Association.

    På 01.19.1921, han var gjenstand for en offentlig salg i Salle de la Madeleine i Brussel sammen med tre andre krigsbytte, de Edea damper (2496/03) CLARA Blumenfeld (2233/08) og ADELINE HUGO STINNES III (2702/09).

    Fartøyet ble kjøpt av Compagnie Nationale de Transports Maritimes, et datterselskap av Armement DEPPE, og fikk navnet PORTUGAL (andre navn), med Antwerpen som den nye hjembyen.
    (Linjer: Antwerpen til Marokko, Algerie og Tunisia og Antwerpen til Egypt, Tyrkia, Hellas og Svartehavet)
    Merk at EDEA ble MAROKKO for de samme eierne, CLARA Blumenfeld, den BORINAGE av den belgiske Hanseselskapet mens ADELINE HUGO STINNES III ble anskaffet av belgiske armamentfirmaet som omdøpt det TERVAETE.

    PORTUGAL forblir eiendommen til det nasjonale selskapet for sjøtransport til øyeblikket av tapet.

    Vi noterer oss noen høydepunkter i løpet av sin lange karriere hvis ikke en kollisjon på 12/27/1927 i Antwerpen med den franske damp MISSISSIPPI (6687/13) av Compagnie Générale Transatlantique og mer alvorlig, inntraff en alvorlig ulykke i slutten av april / tidlig mai 1936 i Alicante, ulykke under hvilken forsiden av skipet senket.

    PORTUGAL var i stand til å unnslippe den tyske invasjonen og fant seg i tjeneste for de allierte i mai 1940.

    I september forlater han Cardiff for Lisboa under ledelse av kaptein Armand Messiant som erstatter kaptein Delanghe, som er syk. Han går med konvoien OG 42 fra Liverpool til Gibraltar, en konvoi med 48 handelsskip og 6 eskorte. Den kom til den portugisiske hovedstaden den 16.

    I Lisboa var den tyske propaganda og konsulat meget aktiv, og det førte til at 14 medlemmer av mannskapet, inkludert 1. og 3. offiser, forlot skipet for å komme tilbake til Belgia.

    Etter å ha fullført, ikke uten vanskeligheter, sin styrke fra portugisiske sjømenn, vant fraktbåt Gibraltar etter et stoppested i Setubal.

    Han kom tilbake for å Britain på 10/31/1940 med konvoi HG 46, var også blant de belgiske damp VAE Victis (1829grt / 20) bestykning Marcel Goossens og Thysville foringen (8351grt / 22) CMB. Dette konvoi av femti handelsfartøy kom til Liverpool på 19,11

    Underveis tre lasteskip var ofre for tyske angrep: UK Balmore (1925grt / 20) senket av luftfart 11.11, den svenske VERONICA (1316grt / 19) og den britiske SAINT GERMAIN (1044grt / 24) begge torpedøpte 17.11 ved U-137 utenfor Tory Island.

    I begynnelsen av 1941 er PORTUGAL igjen i Lisboa. Han forlater denne porten på 2.1. lastet med 2,230 tonn pyritt for metyl og goole. Han er fortsatt ledet av kaptein Messiant og hans totale mannskap er 22 personer av forskjellige nasjonaliteter.

    Før du kommer tilbake til England, går skipet til Gibraltar, hvor det går sammen med konvojen HG 50. Det inkluderer 9 andre fraktskip og seiler 8.1 med destinasjon Liverpool.

    Eskorten består av korvetter HMS GERANIUM og HMS JONQUIL. Disse bygningene i "Blomst" -klassen vil bli erstattet den 12. ved HMS SCARBOROUGH-sloppen.

    Commodore vise Admiral BWM Fairbairn, CBE, la ut ombord i britisk skip TRENTINO (3079grt / 19) belgiske skipet inntar stilling 32 i konvoi (andre kolonne den tredje bygningen).
    Sammensetningen av konvoi til sin utgangs Gibraltar var som følger:

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 50
    Lengdegrad: -19

    Kilder

    https://en.wikipedia.org/wiki/Marcello-class_submarine#Marcello