M/S Dicto

Kallesignal
LKCR
Klasse
DNV1A1
Rederi
E. B. Aaby, Kristiania/Oslo, Norge
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Gøtaverken Mek. Verk., Gøteborg, Sverige
Byggeår
1939
Byggenummer
523
Leveringsmåned
Januar

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.235
Nettotonnasje:
3.091
Dødvekt:
9.600

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Gøtaverken
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4200 NHK 756
Fart:
13,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
442.8'
Bredde:
56.8'
Dypgang:
25.2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    1/1939: E. B. Aabys Rederi A/S v/ E. B. Aaby, Oslo - DICTO
    1950: E. B. Aabys Rederi A/S, Oslo - DICTO
    1964: Salemis Sh. SA v/ S. H. Maritime Transport Ltd. Panama - ONISILOS
    1965: Salamis Sh. Co. SA v/ S. H. Maritime Transport Ltd. Pireus - ONISILOS
    4/1970: Solgt til China for opphugging.

    DICTO var en av Kvarstad båtene om prøvde å bryte den tyske blokaden av norske skip i svensk havn under 2. verdenskrig. Kun 2 av de 10 norske skipene klarte å komme igjennom blokaden. DICTO klarte å returnere til svensk havn.

    1939: Bygget som motorskip DICTO ved A/B Götaverken, Göteborg for E. B. Aaby's Rederi A/S.
    Sjøsatt 26/11-38, overlevert i januar 1939.
    1940: Holdt igjen i Sverige som en av de såkalte Kvarstad-båtene (http://no.wikipedia.org/wiki/Kvarstad-båtene) ved krigsutbruddet i april.
    1941: DICTO og flere andre fartøyer ble fra 1 juli chartered av British Ministry of War Transport (MOWT)
    1942: I mars/april 1942 ble det gjort et forsøk på å stikke fra Göteborg havn. Av 10 fartøy var det bare 2 som nådde frem til målet. Det var de to B. P. NEWTON og LIND, begge tankere. DICTO var en av de
    to som vendte og kom uskadd tilbake til Göteborg. De andre seks ble enten senket av tyskerne eller av eget mannskap.
    1943: Ble ankret opp utenfor Göteborg 17/1-1943, i Rivøfjorden. Skipet var klar til avgang ved første anledning. Ble senere beordret tilbake til Göteborg havn av svenske myndigheter, da de var redde for at skipet skulle bli angrepet av tyske stridskrefter i deres skjærgård. Ble liggende i Göteborg til krigens slutt.
    1945: Seilte fra Göteborg for første gang etter krigen 27/5 med kurs for Hull hvor hun ankom 28/5-1945. Hun  forlot Hull 19/8-1945 og ble satt inn i regulær fart.
    1964: Solgt og omdøpt - ONISILOS - Kilde Lardex.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/freefleet/kvarstad.html

    Maskineri:
    Dieselmotor 2 - takt enkeltvirkende - 6 sylindere diam. 680 mm. Gøtaverken.