M/S Aorangi

Kallesignal
KRVH / GDBV
Nasjonalitet
Storbritannia flaggStorbritannia
Hjemmehavn
London, UK

Verft

Navn
Fairfield Ship Building Co., Glasgow, Skotland
Byggeår
1924
Byggenummer
603
Leveringsmåned
Dec.

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
17.491
Nettotonnasje:
10.733
Dødvekt:
13.531

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Sulzer
Maskin-/motor ytelse:
3177 NHP
Fart:
17

Dimensjoner

Lengde:
580'1
Bredde:
72'2
Dypgående:
43'4
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    16.12.1924: Union Steamship Co of New Zealand Ltd, London - AORANGI
    /1931: Canadian Australasian Line Ltd, London - AORANGI
    10.2.1940: Overtatt av militære myndigheter for troppetransporter,
    9.1941: Overtatt av Ministry of War Transport, ombygt til troppetransportskip,
    5.1944: Ankom Solent v/Portsmouth som moderskip for Royal Fleet Auxiliaries fartøyer som deltok i invasjonen i Normandie,
    /1945: Flagship i The Pacific Squadron Indonesia,
    /1946: Stasjonert i Hong Kong,
    4.1946: Returnert til eierne, rekondisjonert i Sydney,
    19.4.1948: Første etterkrigsseilas i linjen Sydney- Vancouver, B.C. via Hawaii, 
    25.7.1953: Ankom Dalmuir, hugget av W.H. Arnott Young & Co Ltd.

    Se også:
    https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Aorangi_(1924)

    Maskineri:
    4 stk 2 S C.SA fordelt på hver sin propeller, levert av Fairfield Shipbuilding Co, Glasgow på lisens fra Sulzer, Winthertur, Sveits.

    Kilder

    Lloyd's Register, diverse årganger

    Miramarshipindex.nz

    Duncan Haws: Merchant Fleets 32: Union SS Co of New Zealand.