D/S Eira

Tonnasje

Bruttotonnasje:
94
Nettotonnasje:
55

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 22 IHK 133
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
74.8'
Bredde:
14.5'
Dypgående:
8.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2. verdenskrig.

    6/1891: Romsdals Dampskibsselskab, Molde - EIRA
    5/1896: Sandnæs, Stavanger & Høgsfjords Dampskibsselskab, Sandnes - EIRA
    10/1903: Sandnæs, Stavanger & Høgsfjords Dampskibsselskab, Stavanger - EIRA
    1906: Forl.: 12.3'- BRUTTO: 96 tonn.  NET: 52 tonn.
    11/1924: Harald Eide, Stavanger - EIRA
    5/1925: Harald Eide & Kr. Warland, Stavanger - EIRA
    8/1928: A/S Jøsenfjord Rutelag, Stavanger - EIRA
    3/1930: A/S Hjelme & Herlø Dampskibsselskab, Bergen - EIRA
    1940: Øygardsbaatane L/L, Bergen - EIRA
    5/1952: Stavanger Skipsophugnings Co., Stavanger - EIRA
    5/1952: Brødrene Bjørnevik, Hundvåg, Stavanger - EIRA
    5/1952: Ny motor: M.W.M.   BHK                 
    5/1952: Ombygd til fraktebåt. BRT:79 tonn.NET:37 tonn.DIM:87.1'-14.6'-7.8'
    10/1952: P/R Eira (Joh.Ing.Johansen) Svolvær - EIRA
    12/1952: Maskinhavari og strandet 8/12 på Skjervøy i Kvænangen på reise Måløy til Finnmark med sild.


    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipse.html#Ea