v/Einar Ottarsen Onsøien
26.9.1934: Sjøsatt ved skipsverftet John Brown, Clydebank, ca 10 km NV for Glasgow, gudmor dronning Mary, gift med kong George V, QUEEN MARY,
19.4.1936: Overlevert til White Star Line Ltd, Liverpool, GBR, satt inn i passasjerfarten mellom Southampton og New York,
31.8.1936: Forlot Southampton, og ankom New York 3 dager 23 timer og 57 minutter senere, erobret dermed "Atlanterhavets Blå Bånd",
9.1939: Opplagt i New York fra utbruddet av 2. verdenskrig,
21.3.1940: Forlot New York for Sydney, Australia hvor hun ble klargjort for troppetransport,
/1946: Gjenopptok normale seilinger mellom Southampton og New York,
/1949: Selskapet endret navn til Cunard SS Co Ltd, Liverpool,
/1952: Mistet "Atlanterhavets Blå Bånd" til nybygde "UNITED STATES", USA,
/1967: Lagt opp i Southampton, ikke lenger lønnsom som passasjerfartøy, forskjellige bud på henne kom inn, bl.a. fra japanske opphuggere som bød USD 3.250.000. Byen Long Beach i California fikk tilslaget med et bud på USD 3.450.000.
9.12.1967: Ankom Long Beach etter en 40 dagers seilas via Cape Horn.
5.1971: Etter påkostning av USD 72 millioner, fremsto hun som "HOTEL QUEEN MARY".
Maskineri:
16 stk. Pearsons singele reduction Steam Turbines geared til 4 sc.shafts.
Se også:
https://www.queenmary.com/history/
https://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Mary
Lloyd's Register, diverse årganger,
Miramarshipindex.nz
Wikipedia