T/S RMS Queen Mary

Verft

Navn
John Brown & Co., Ltd., Clydebank, UK
Byggeår
1936
Byggenummer
534
Leveringsmåned
April

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
80.774
Nettotonnasje:
15.901
Dødvekt:
34.120

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
SR. Geared Steam Turbines
Maskin-/motor ytelse:
Shk 200.000
Bygget av:
Bethlehem S.B. Corp. Ltd. San Francisco, California. USA
Fart:
32.84

Dimensjoner

Lengde:
1.019'
Bredde:
118.0'
Dypgang:
38.9
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien



    26.9.1934: Sjøsatt ved skipsverftet John Brown, Clydebank, ca 10 km NV for Glasgow, gudmor dronning Mary, gift med kong George V, QUEEN MARY,
    19.4.1936: Overlevert til White Star Line Ltd, Liverpool, GBR, satt inn i passasjerfarten mellom Southampton og New York, 
    31.8.1936: Forlot Southampton, og ankom New York 3 dager 23 timer og 57 minutter senere, erobret dermed "Atlanterhavets Blå Bånd",
    9.1939: Opplagt i New York fra utbruddet av 2. verdenskrig,
    21.3.1940: Forlot New York for Sydney, Australia hvor hun ble klargjort for troppetransport,
    /1946: Gjenopptok normale seilinger mellom Southampton og New York,
    /1949: Selskapet endret navn til Cunard SS Co Ltd, Liverpool,
    /1952: Mistet "Atlanterhavets Blå Bånd" til nybygde "UNITED STATES", USA,
    /1967: Lagt opp i Southampton, ikke lenger lønnsom som passasjerfartøy, forskjellige bud på henne kom inn, bl.a. fra japanske opphuggere som bød USD 3.250.000. Byen Long Beach i California fikk tilslaget med et bud på USD 3.450.000.
    9.12.1967: Ankom Long Beach etter en 40 dagers seilas via Cape Horn. 
    5.1971: Etter påkostning av USD 72 millioner, fremsto hun som "HOTEL QUEEN MARY".


    Maskineri:
    16 stk. Pearsons singele reduction Steam Turbines geared til 4 sc.shafts.

    Se også:
    https://www.queenmary.com/history/
    https://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Mary

    Kilder

    Lloyd's Register, diverse årganger,

    Miramarshipindex.nz

    Wikipedia