Destroyer HMS Whitshed

Andre navn
I77
Kallesignal
Pennant nr. D77
Klasse
Admirality modified W- class destroyer
Rederi
Royal Navy
Nasjonalitet
Storbritannia flaggStorbritannia
Byggeår
1919
Leveringsmåned
Juli

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Marineskip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.140 tonn

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Dampturbiner
Maskin-/motor ytelse:
27.000 SHP
Fart:
34

Dimensjoner

Lengde:
95 m
Bredde:
9 m
Dypgående:
2,7 m (3,43 m fullastet)
  • Utfyllende opplysninger v/ Thor Eiskstedt:

    HMS WHITSHED (D77)
    Admirality modified W- class destroyer.

    Bestillt: April 1918.
    Byggeverft: Swan Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend on Tyne, England.
    Kjølstrukket: Juni 1918.
    Sjøsatt: 31.01.1919.
    Kommisjonert: 11. 07.1919.
    Depl. 1.140 tonn standard.
             1.550 tonn fullastet.
    Dim: Lengde 95 m, bredde 9,0m, dypgang 2,7 m (3,43 m fullastet)
    Maskin: Brown-Curtis gearede dampturbiner, 2 aksler.
    Kjeler: Yarrow type vannrørskjeler.
    Bunkers: 320 - 370 tonn olje.
    Fart: 34 kn.
    Aksj. radius: 3.500 nm ved 15 kn, 900 nm ved 32 kn.
    Besetning: 127.
    Våpen som bygget: 4- BL 4,7 inch (120 mm) Mk I kanoner på affutasje P Mk I.
                                   2- QF 2 pdr. Mk. II "pom-pom" (40 mm L/39)
                                   6- 21 inch Torpedorør.
    Våpen etter konvertering 1940: 3- BL 4,7 inch (120 MM) Mk.I L/45 kanoner.
                                                       1x3- inch (76 mm) AA kanoner.
                                                       2- QF 2 pdr MK.II "pom-pom" (40 mm L/39) kanoner.
                                                       3 x 21 inch Torpedorør.
                                                       2- synkeminerekker.
                                                      Twin QF 6 pdr 10 cwt kanoner (1943 erstattet A kanon i 1942)
    Radar montert 1940:  Type 286 Luft radar
                                       Type 271 Overflateradar.

    Skipets historie:
    Skipet kom ikke i tjeneste etter freden og ble satt i reservestatus.
    Ble i februar 1947 solgt til BISCO for opphugging av TJ King.
    Skipet ankom huggerenes verksted i Gateshead i april 1948.