D/S Faro

Andre navn
ex Randi
Kallesignal
LJRO
Klasse
DNV1A1
Rederi
E. B. Aaby, Kristiania/Oslo, Norge
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Schiffbau Ges. Unterweser A/G, Wesermünde, Tyskland
Byggeår
1918
Byggenummer
136
Leveringsmåned
Juni

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
844
Nettotonnasje:
493
Dødvekt:
1.400

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 91
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
212.9'
Bredde:
31.4'
Dypgang:
13.2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    6/1918: A/S D/S Vesterhavet (L. D. Lauritzen) Esbjerg, Danmark - RANDI
    5/1919: Rekv. av The German Government - RANDI
    1920: A/S D/S Vesterhavet (L. D. Lauritzen) Esbjerg, Danmark - RANDI
    1926: J. Lauritzen, Esbjerg, Danmark - RANDI
    1937: E. B. Aabys Rederi A/S (E. B. Aaby) Oslo - FARO
    1/1940: Torpedert av tysk ubåt U-20 (Kapitänleutnant Harro von Klot-Heydenfeldt) i posisjon 58.55 N og 02.46 W den 27. januar 1940 (Kilde: warsailors.com) utenfor Orknøyene på vei fra Sarpsborg til Methill. Drev neste dag i land i Taracliff Bay som vrak. 8 personer omkom.

    Minnehallen i Stavern skriver.
    D/S FARO ble torpedert 27. januar 1940 utenfor Orknøyene på vei fra Sarpsborg til Methill.
    Skipet drev senere i land ved Copinshay på Orknøyene.
    Syv mann omkom.

    De norske som omkom:

    Trygve Lund - Maskinsjef
    Harry Camillo Lie - Stuert
    John Willy Karlsen - Sjømann
    Martin Anton Holmen - Lettmatros
    Erling Frants Margård Eriksen - Fyrbøter
    Johan Oluf Bransvik - Sjømann
    Storm Jensen - Fyrbøter, ukjent nasjonalitet

    Lorang Andreassen - Matros , Overlevde, se sjøforklaring til skipet

    Martin Holtan - Lettmatros, er ikke nevnt i sjøforklaringen

     

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/faro.html

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin 3 sylindere - diam. 14.4"-22"-25.8" 
    Maskineri bygget ved Christensen & Meyer.
    kjeler samme.

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 58.91667
    Lengdegrad: -2.766667