v/H. Larsson-Fedde.
06/1918: Levert som RANDI til A/S D/S Vesterhavet (L. D. Lauritzen) Esbjerg, Danmark
05/1919: Rekvirert av The German Government
00/1920: Tilbakelevert til A/S D/S Vesterhavet (L. D. Lauritzen) Esbjerg, Danmark
00/1926: Overført til J. Lauritzen, Esbjerg, Danmark
00/1937: Solgt til E. B. Aabys Rederi A/S (E. B. Aaby) Oslo, nytt navn FARO
01/1940: Torpedert av tysk ubåt U-20 (Kapitänleutnant Harro von Klot-Heydenfeldt) i posisjon
N58.55', W 02.46' den 27. januar 1940 utenfor Orknøyene på vei fra Sarpsborg til Methill.
Drev neste dag i land i Taracliff Bay som vrak. 8 personer omkom.
Minnehallen i Stavern skriver.
D/S FARO ble torpedert 27. januar 1940 utenfor Orknøyene på vei fra Sarpsborg til Methill.
Skipet drev senere i land ved Copinshay på Orknøyene.
Syv mann omkom.
De norske som omkom:
Trygve Lund - Maskinsjef
Harry Camillo Lie - Stuert
John Willy Karlsen - Sjømann
Martin Anton Holmen - Lettmatros
Erling Frants Margård Eriksen - Fyrbøter
Johan Oluf Bransvik - Sjømann
Storm Jensen - Fyrbøter, ukjent nasjonalitet
Lorang Andreassen - Matros , Overlevde, se sjøforklaring til skipet
Martin Holtan - Lettmatros, er ikke nevnt i sjøforklaringen
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/faro.html
Maskineri:
Trippel dampmaskin 3 sylindere - diam. 14.4"-22"-25.8"
Maskineri bygget ved Christensen & Meyer.
kjeler samme.
Breddegrad: 58.91667
Lengdegrad: -2.766667