1923 - Bygget som FINGAL ved A/S Moss Verft, Moss, bygget for Rederi-A/S Fingal v/Lauritz Kloster, Kristiania. Levert 17/03. Samme år solgt til D/S A/S International v/ A. F. Klaveness & Co. A/S, Kristiania.
1934 - Nytt kallesignal LCJM.
1943 - Torpedert (Senket) 05/05 av den japanske ubåten I 180 i posisjon 30.35 S, 153.29 E. Hun var på reise fra Sydney, NSW, Australia til Bowen, North Queensland, Australia, Thursday Island, North Queensland, Australia og Darwin, Northern Territory, Australia med ammunisjon og stykkgods. 11 av mannskapet og en skytter mistet livet.
Minnehallen i Stavern skriver om D/S FINGAL:
D/S FINGAL var på reise fra Sydney til Port Darwin med stykkgods og ammunisjon, eskortert av amerikansk jager. Ble torpedert 5. mai 1943 av japansk ubåt I 180 i posisjon 3035 S og 15329 Ø, Dekket ble sprengt opp, og sju mann mistet livet i eksplosjonen. Flere av besetningen ble blåst over bord, og FINGAL gikk ned på minuttet. Flytebøyene kom opp og hjalp til å holde overlevende oppe til jageren kunne komme til unnsetning. 12 mann omkom.
De norske som omkom med D/S FINGAL:
Kristian Anker Ørebekk - Båtsmann
Knut Aron Fridtjof Svensson - 2. Maskinist
Sigurd Strind - Styrmann/radiotelegrafist
Jan Kåre Richardsen - Skipsfører
Harry Anker Olsen - 3. Maskinist
Johan Henrik Larsen - Maskinsjef
Trygve Strand Kristiansen - 4. Maskinist
Jens Ansgar Knutsen - Tømmermann
Sigvald J. Kleivedal - Fyrbøter
Om japanske U-båter 2. verdenskrig:
http://www.combinedfleet.com/ss.htm
Om japanske angrep på skipsfarten i australske farvann 2. verdenskrig:
http://home.st.net.au/~dunn/japsubs/shipssunk.htm
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/fingal.html
Maskineri:
Trippel dampmaskin 3-sylindre, syl. dim.: 20,5" - 33" - 56" -
Bygget av A/S Moss Verft, Moss.
Breddegrad: -30.58333
Lengdegrad: 153.483333