Johannes Andreassen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

26. juni 1889

Død

10. november 1963Årsak: Ukjent

Foreldre

Sømand Andreas Johannesen og h. Oline Kristensen

Matrosrulle

Rode 27

Annotasjonsrulle

Patent 3127, overført til Hovedrulle Nr. 3908

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Tvedestrand

Bosted

Tvedestrand

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

1. StyrmannBåtsmannSkipsfører

Kjente utdannelser

SjømannsskolenStyrmannskole

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  •  Ex gratia-arkivet:

     Registernummer under krigen: London 9246, NY 23802/91409.

     Gift med (jf. London-kort): Maggie Andreassen, Tvedestrand.

     Andreassen, Johannes f. i Tvedestrand 26.6.1889. Bosatt i Tvedestrand.

     25.05.1905 Mønstret i Tvedestrand til bark ODD som førstereisgutt, mønstret av i Bremen
     18.06.1908.

     Mønstringer, se mønstrings liste. 

     Styrmannscertifikat for seil 25.07.1910. Skipsførercertifikat for seil 20.11.1916.
     Skipsførercertifikat for dampskip 04.06.1925.

     Ble 28.08.1939 i Arendal mønstret som båtsmann til M/T OLE JACOB og var ombord i dette
     skip, da skipet som var på reise fra Singapore til Port Sudan via Colombo, ble kapret av
     tysk raider ATLANTIS i det Indiske Hav den 10.11.1940. Med tysk prisemannskap ble "OLE
     JACOB" ført til Kobe i Japan hvor de ankom 04.12.1940. Her ble de holdt som fanger
     ombord i det tyske krigsskip SCHARNHORST som lå i Kobe havn. Den 10.12.1940 ble 18
     av besetningen på 33 avmønstret ved det norske konsulats foranstaltning og sendt til
     Nagasaki for videre reise til Hong Kong i henhold til arrangement truffet av den norske
     legasjon i Tokyo. Resten av besetningen ble holdt som fanger ombord i SCHARNHORST
     inntil de for tysk regning kunne bli landsatt i Kobe og hjemsendt til Norge, via Sibir.
     Johannes Andreassen ble avmønstret i Kobe, Japan under transport til Singapore.

     Se også:
     http://www.warsailors.com/raidervictims/atlantis1.html#olejacob 
     
     Det er ingen flere innføringer i Mønstrings protokollen for Tvedestrand. Har henvendt oss til
     Riksarkivet som i arkivet fra Direktoratet for sjømenn har funnet flere mønstringer:

     Andersen selv har opplyst at han ble transportert fra Kobe til Singapore hvor han ble
     avmønstret fra M/T OLE JACOB 27.12.1940 og samme dato påmønstret D/S MABELLA
     som 2.styrmann. Var ombord i dette skipet til 13.03.1942, det ble da angrepet av japansk  ubåt  I-   164 (OGAWA) utenfor kysten av Madras, India og senket. Kapteinen og de øvrige  norske  offiserene   ble reddet, likeledes 2 engelske skyttere og endel av det kinesiske  mannskapet.  6 kinesere ble drept. 2   livbåter ble satt på vannet og da alle overlevende var  tatt opp av  sjøen ble seil og årer brukt og kursen ble   satt mot Madras. Neste dag, 14.mars  ble alle tatt  opp av engelsk D/S TANFIELD som var underveis til   Visakhapatnam, hvor de  ankom neste  etter-middag. Alle som var skadet ble straks sendt til hospital, resten   av  besetningen fra  MABELLA  fikk komme iland neste dag. Johannes Andreassen ble avmønstret i Calcutta   13.3.1942.

     Se også:
     http://www.warsailors.com/singleships/mabella.html 

    Johannes Andreassen mønstret til D/S HERMOD som 2.styrmann allerede 02.04.1942.  Samme dag avgikk skipet Calcutta lastet med stykkgods i henhold til ordre fra Naval Control. Den 6.april ble hun angrepet av et japansk krigskip med kanonild. HERMOD  stoppet straks og besetningen forlot skipet i 3 livbåter, ingen drept. Skipet sank etter flere kanonskudd, men folkene i livbåtene ble ikke skutt på, heller ikke av 2 fly som sirklet over dem. De tre livbåtene satte kurs for Madraskysten som bare var ca. 10 n.mil unna og kom inn til landsbyen Atraveda hvor de ble tatt godt vare på av lokalbefolkningen og sendt videre til Calcutta med tog, hvor de ankom 9.april 1942.

    Følgende norske offiserer var ombord: Kaptein Eilif Steier, 1.styrmann Einar Corneliussen,
    2.styrmann Johannes Andreassen, 1.maskimist Alviniussen, 2.maskinist Ole Olsen og 3.maskinist Johan Føske.

     Se også:
     http://www.warsailors.com/singleships/hermod.html 

     1.5.1942 mønstret Johannes Andreassen som 2.styrmann til D/S NYCO og mønstret av
     19.06.1942, Den 8.9.1942 mønstret til D/S NYCO, denne gang som 1.styrmann. Den
     19.11.1942 mønstret han på som vikar fører da kapteinen var syk. Andreassen mønstret av
     11.2.1943. Den 10.4.1944 mønstret han på  D/S RENA som 1.styrmann, mønstret av 
     19.6.1944.

     Se også:
     http://www.warsailors.com/singleships/nyco.html 

     http://www.warsailors.com/singleships/rena.html 

    Gitt tillatelse til å seile på utenlandske skip fra 24.01.1945. I følge konsulatliste fra New York gitt tillatelse til å seile på utenlandske skip forlenget til ubestemt tid fra september 1945.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    "Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995, s. 196.