Ansgar Maryath Fredhjem

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

27. august 1893

Død

10. mars 1980

Foreldre

Skipsfører Severin Samuelsen og h. Augusta Aaselie

Annotasjonsrulle

Patent 3303, overført til Hovedrulle Nr. 4259

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Dypvaag

Bosted

Gjesøen, Dypvaag. Senere Kristiansand

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Skipsfører

Har seilt for rederi

Kjente utdannelser

Sjømannsskolen

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6218, NY 1228.

    Gift med (jf. London-kort): Louise Fredheim.

    Ansatt ved Nortraship kontoret resten av krigen. Superintendant Nortraship Greenock.

    Andre kilder:

    Biografi over FREDHJEM, Ansgar Maryath, f. Samuelsen. 

    Til sjøs 1908 med d.s. BRAGE (600) av Tvedestrand, tilhørende Clemmet A. Olsen.
    Styrmanns eksamen 1915 og skipsfører eksamen 1918 i Kristiansand. Styrm. med d.s. BOMMESTAD,
    d.s. SPERO , d.s. DAGHILD, d.s. DAGFRED og m.s. DAGRUN.
    Ble i 1930 fører av m.t. PEIK, (9400) av , tilhørende Jens J. Salvesen. Har senere ført m.s. HIRD (9200) og fører nå d.s. BLANKVANN (9300), begge av Oslo, tilhørende Jacobsen & Salvesen.
    Fra 1940 til 1946 ansatt som Superintendent Captain og Chief Superintendent Captain i 
    Nortraship, England.

    Gift. 1 barn. - Krigsmedaljen og O.B.E. - 

    Ved tyskernes overfall på Norge befant jeg meg med m.s. HIRD i Nord-Atlanteren på vei til  Malmø. Det ble besluttet å gå til Greenock i stedet. Etter et kort opphold her, ble skipet med  last beordret til Dunkirk, der vi befant oss da tyskerne inntok Holland og Belgia.  Lossingen foregikk under stadige tyske bombeangrep og var avsluttet 17.mai. Etter som krigen nærmet seg byen øket forvirringen og først 28.mai ble det tillatelse til avgang. Etter å ha  tatt ombord 1500 britiske og 2000 franske soldater, foruten sivile flyktninger, forlot skipet som et av de siste, havnen med ordre for Cherbourg. På turen var vi vitne til at to skip gikk  på miner og sank, og i Nordsjøen tok vi opp overlevende fra britiske krigsskip. Troppene og  de sivile flyktninger ble landsatt i god behold i Cherbourg 30.mai. Etter nødvendige reparasjoner i England, ble skipet beordret til U.S.A., og allerede på tilbaketuren til England ble vi torpedert (15. sept. 1940). Hele mannskapet ble reddet. 

     Ovennevnte er tatt fra boka  NORGES SKIPSFØRERE -  1935 - 195

     Se også:
     http://www.warsailors.com/singleships/hird.html#crew

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller.

    "Seedie's List of Awards to The Merchant Navy for World War II," av Seedie, 1997. S. 114.

    "Kong Haakon utdeler krigskors og krigsmedaljer", i "Nordisk Tidende", 24 desember 1941.

    "Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995.