M/S Høegh Silverdawn

Kallesignal
LKLL
Klasse
LR+100A1
Rederi
Leif Høegh & Co. A/S ,Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Burmeister & Wain, København, Danmark
Byggeår
1940
Byggenummer
648
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.716
Nettotonnasje:
4.730
Dødvekt:
10.550

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 4450
Fart:
14

Dimensjoner

Lengde:
465.5'
Bredde:
58.3'
Dypgang:
37.6'
  • Historikk:

    2/1939 - Kontrahert .
    1939 - Levert fra Burmeister & Wain, København til Leif Høegh & Co. A/S, Oslo - HØEGH SILVERDAWN
    3/1940 - Ferdigstilt.
    4/1940 - I Nortraships tjeneste. 
    15.6.1943 - Senket av tysk raider HSK. 9 MICHEL, 4740/39, i posisjon 25.40 S/92.00 E i Indiske Hav på reise fra Fremantle til Abadan. 21 av besetningen og 6 passasjerer omkom. 6 mann ble tatt om bord på raideren, men omkom senere da raideren ble torpedert og senket 17/10 i posisjon 33.39 N/139.01 E.
    22 personer kom seg i en skadet livbåt og nådde India etter 3.100 miles på 32 døgn, 3 døde underveis. 3 personer på en flåte ble reddet.

    Maskineri:
    Dieselmotor 2-takt - dobbeltvirkende  5-sylindere, syl. diam. 245/8" x 63"
    Bygget av Burmeister & Wain, København.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    HØEGH SILVERDAWN var på reise fra Fremantle til Basra med 9.000 tonn stykkgods. 14. juni 1943 ble hun angrepet av tysk raider Michel midt ute i Det indiske hav i posisjon 2540 S og 9200 Ø. Raideren åpnet uten videre ild, og livbåtene ble gjennomhullet av kuler. Det plutselige overfallet krevde i første omgang 27 liv. Skuddsalvene traff brua, ødela radiostasjonen og satte brua i brann. Rormann og utkikk ble drept, to telegrafister såret. Skipet hadde 58 personer om bord, derav 11 passasjerer. Raideren plukket opp seks av besetningen fra sjøen. En midlertidig tettet livbåt med kapteinen og 22 personer om bord kom klar av skutesiden. Tre mann drev av på flåte. Flåten ble 26. juni funnet av amerikansk skip. De tre ble tatt om bord og satt i land i Colombo 12. juli. Først da fikk myndighetene vite om hendelsen. Kapteinens båt nådde land på den indiske kyst 130 n. mil sør av Calcutta fyrskip 15. juli, etter en seiltur på 2.865 n. mil. Tre om bord døde under veis. Seil ble så satt for Ceylon (Sri Lanka), dit de ankom 28. juli. I alt omkom 36 mennesker, herunder også de seks som ble tatt til fange om bord i raideren, da denne gikk til bunns senere på året. Det er usikkert hvem disse seks var.

    De norske som omkom med HØEGH SILVERDAWN:

    Ole Martin Nicolaisen               - Motormann
    Trygve Reigstad                      - Elektriker
    Thomas K. Yonkers                  - Messegutt
    Håkon Øvrebø                         - Motormann
    Lars Rafael Slotsvik                 - Matros/skytter
    Gerdt Reimers                         - Elektriker
    Petter Olsen                            - Motormann
    Finn Olavesen                         - Motormann
    Hubert Eugen Nilsen                - Skytter
    Kåre Moen                              - Båtsmann
    Louis Normann Larsen             - 2. Maskinist
    Herman Larsen                       - Tømmermann
    Willy Normann Knutsen           - Matros
    Erling Hope                             - 2. Styrmann
    Erling Hoff-Olsen                     - Motormann
    Håkon Hansen                        - Skytter
    Robert Andreas Habel              - Motormann
    Gullik Nor Gulliksen                 - Styrmann
    Thor Endresen                        - Stuert
    Johan Fredrik Clemetsen         - Styrmann
    Leif Johan Carlsen                   - Sjømann
    Malvin Bjørsvik                       - Matros
    Sverre Arntsen Bakken            - Matros

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/hoeghsilverdawn.html


     

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: -25.666667
    Lengdegrad: 92