D/S K. G. Meldahl ( Nortraship )

Kallesignal
LJYU
Rederi
Rasmussens,K.K., rederi,Sandefjord
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Sandefjord, Norge

Verft

Navn
Fredrikstad Mek. Verksted, Fredrikstad
Byggeår
1938
Byggenummer
Nr 289
Leveringsmåned
september

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.799
Nettotonnasje:
2.194
Dødvekt:
7.210

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 4 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
IHK 2600
Fart:
11,25 knop

Dimensjoner

Lengde:
365.2'
Bredde:
57.3'
Dypgang:
20.2'
  • HISTORIKK:

    9/1938: K. K. Rasmussens Rederi A/S (K. K. Rasmussen) Sandefjord - K. G. MELDAHL

    11/1942: Torpedert (Senket) den 10/11 av tysk ubåt i pos. S 35.33', E 29.46' på reise fra New York til                    Bombay. 2 personer omkom.

    Tysk U-båt U-181, (Kapitänleutnant zur See Wolfgang Lüth), fikk ved første dagslys den 10. november øye på K. G. MELDAHL for nordgående 160 n. mil av East London. Lüth skjøt en torpedo, men traff ikke. Før ubåten fikk manøvrert seg opp til nytt angrep, var det blitt lysere og god sikt, og Lüth forsto at han var observert. Om bord i K. G. MELDAHL slo kaptein Torjus E. Johnsen alarm, ubåten kunne tydelig sees på babord, tre skipslengder av, på parallell kurs. Der ble slått full fart og akterskipet med kanonen ble vendt mot ubåten, men Lüth skjønte hva han var utsatte seg for og dykket i all hast før K. G. MELDAHL fikk åpnet ild. Radiomelding ble sendt og kvittert for av Simonstown radiostasjon, og for full fart styrte K. G. MELDAHL i sikksakk bort fra ubåtens posisjon til kaptein Johnsen en times tid senere regnet med at skipet var utenfor fare. Lüth hadde imidlertid tenkt seg muligheten av at nordmannen ville komme tilbake på kurs og posterte seg overensstemmende. Han fikk kontakt med K. G. MELDAHL igjen og arbeidet seg neddykket inn i ny angrepsposisjon. Kl. 0922 traff torpedoen i maskinrommet om styrbord. En sky av røk og damp slo opp, og skipet sank med akterskipet først og var forsvunnet i løpet av seks minutter. Tre båter og tre flåter markerte stedet, noe Lüth sørget for å fotografere før han spurte kapteinen om navn og andre inndentifikasjons data. Av K. G. MELDAHLs besetning var to maskinfolk drept. De overlevende satte kurs mot land, fikk vann og proviant fra et fly den 13. november, og ble samme dag tatt opp av en minesveiper som førte folkene inn til Port Elisabeth, Sør-Afrika.

    22 nordmenn og 6 utlendinger reddet.

    Skipet var på reise fra Bombay til New York da det ble torpedert.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    K. G. MELDAHL var på vei for nordgående 160 n. mil SØ av East London, Syd-Afrika. Om bord i skipet oppdaget man en ubåt, og det ble slått full fart. I sik-sak styrte fartøyet bort fra ubåtens posisjon samtidig som radiomelding ble gitt. Ubåten fikk kontakt igjen. 10. november 1942 ble K. G. MELDAHL torpedert av tysk U181 i den nevnte posisjon. To maskinfolk ble drept. De overlevende satte kurs for land, ble observert av fly, og fikk fra flyet vann og proviant. 13. november ble de tatt opp av en minesveiper og satt i land i Port Elisabet. Under et opphold i Marseilles, dag og år ukjent, ble Vilfred Melsom drept i en krigsulykke.

    Vilfred Melsom         - Maskingutt
    Julius Skaugerud     - Donkymann

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/kgmeldahl.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: -35.55
    Lengdegrad: 29.766667