8/1935 - Levert til Skibs-A/S Dalfonn v/Sigval Bergesen, Stavanger - KROSSFONN
4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP.
26.6.1940 - Kapret av tysk hjelpekrysser "WIDDER" (Kapitänleutnant Hellmut von Ruckteschell) i pos. 22 N, 45 V, på reise fra Casablanca til Fort-de-France. Sendt som prise til Lorient. (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland). Mannskapet ble sendt hjem, men skipsfører Simon Svendsen og maskinsjefen ble tatt til fange av kapreren og etterhvert sendt i en fangeleir i Frankrike. Deretter til Norge i februar 1941.
7.7.1940 - Ankom Lorient, beslaglagt av Die Kriegsmarine.
18.9.1940 Satt i tjeneste - nytt navn - SPICHERN 2
9.8.1944 - Skadet ved flyangrep på Brest.
31.8.1944 - Senket som blokkskip i Brest.
2/1948 - Vraket solgt til Ringdals Rederi A/S, Oslo. Delt i to deler, hevet og slept til Kieler Howaldtswerke AG, Kiel, for sammensetning og reparasjon.
5/1949 - Satt i tjeneste på nytt som RINGFJELL for Ringdals Rederi A/S v/Olav Ringdal, Oslo - ny tonnasjon - 9640 brt, 5509 nrt, 14.375 t.dw.
11/1955 - Ombygget til bulkcarrier ved Ch. & Atl. de Normandie-Penhoët, Rouen - ny tonnasje - 9789 brt, 5000 nrt, 14.000 t.dw.
12/1960 - Solgt til Sameiet Ringsaker v/Elisabeth Bruun & Co, Tønsberg - nytt navn - RINGSAKER
10/1962 - Utleiet til Norsk Hydro som lagerskip i Frierfjorden.
2/1964 - Opphogd i Vest-Tyskland.
Maskineri:
2 stk. dieselmotorer 4 takt enkeltvirkende- 2 x 7scylindere diam. 590. B & W.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/krossfonn.html
http://www.warsailors.com/raidervictims/widder.html
Posisjon for forlis
Breddegrad: 22
Lengdegrad: -45