M/T Krossfonn

Kallesignal
LIZL
Rederi
Bergesen,Sigval,Stavanger
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Stavanger, Norge

Verft

Navn
Odense Staalskipsverft A/S Lindø, Odense, Danmark.
Byggeår
1935
Byggenummer
56
Leveringsmåned
August

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.323
Nettotonnasje:
5.550
Dødvekt:
14.225

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 4700
Fart:
12.5

Dimensjoner

Lengde:
480.5'
Bredde:
65.0'
Dypgang:
35.6'
  • Historikk:

    8/1935 - Levert til  Skibs-A/S Dalfonn v/Sigval Bergesen, Stavanger - KROSSFONN
    4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP.
    26.6.1940 - Kapret av tysk hjelpekrysser "WIDDER" (Kapitänleutnant  Hellmut von Ruckteschell) i pos. 22 N, 45 V, på reise fra Casablanca til Fort-de-France. Sendt som prise til Lorient. (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland).
    7.7.1940 - Ankom Lorient, beslaglagt av Die Kriegsmarine.
    18.9.1940 Satt i tjeneste - nytt navn - SPICHERN 2
    9.8.1944 - Skadet ved flyangrep på Brest.
    31.8.1944 - Senket som blokkskip i Brest.
    2/1948 - Vraket solgt til Ringdals Rederi A/S, Oslo. Delt i to deler, hevet og slept til Kieler Howaldtswerke        AG, Kiel, for sammensetning og reparasjon. 
    5/1949 - Satt i tjeneste på nytt som RINGFJELL for Ringdals Rederi A/S v/Olav Ringdal, Oslo - ny tonnasjon -  9640 brt, 5509 nrt, 14.375 t.dw.      
    11/1955 - Ombygget til bulkcarrier ved Ch. & Atl. de Normandie-Penhoët, Rouen - ny tonnasje - 9789 brt,        5000 nrt, 14.000 t.dw.
    12/1960 - Solgt til Sameiet Ringsaker v/Elisabeth Bruun & Co, Tønsberg - nytt navn - RINGSAKER
    10/1962 - Utleiet til Norsk Hydro som lagerskip i Frierfjorden.
    2/1964 - Opphogd i Vest-Tyskland.


    Maskineri: 
    2 stk. dieselmotorer 4 takt enkeltvirkende- 2 x 7scylindere diam. 590. B & W.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/krossfonn.html

    http://www.warsailors.com/raidervictims/widder.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 22
    Lengdegrad: -45