D/S Mari

Tonnasje

Bruttotonnasje:
563
Nettotonnasje:
279
Dødvekt:
850

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 72
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
161.0'
Bredde:
28.6'
Dypgang:
11.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    1/1920: A/S Fart v/L. Mæland & H. Karluf Hanssen, Haugesund - BJØRKHAUG
    2/1924: H. C. Hansen, Skien - BJØRKHAUG
    7/1924: D/S A/S Bjørkhaug v/ H. C. Hansen, Kristiania - MARI
    9/1925: Ombygd v/Moss Verft.
    10/1925: D/S A/S Bjørkhaug v/Arth. H. Mathiesen, Oslo - MARI
    4/1929: Rederi A/S Mari v/Arth. H. Mathiesen, Oslo - MARI
    10/1932: D/S A/S Rederi v/Anthon Olafsen, Oslo - MARI
    11/1933: Anthon Olafsen, Oslo - MARI
    1/1937: W. Butler Wang, Tønsberg - MARI
    10/1938: D/S A/S Mari v/ Erling Rolfsen, Oslo - MARI
    11/1939: A/S Odderø  v/A. I. Langfeldt & Co, Kristiansand S - MARI
    1940 - 1945: I Nortraships tjeneste.
    4/1946: Ekerholts Rederi A/S v/ Birger Ekerholt, Oslo - MARI
    10/1946: Cie. Cherifierined d'Armement, Casablanca, Marokko - REBIA
    5/1947: Avgikk Algiers 10/5 for Marseille med poteter og forsvant med hele besetningen.  

    Skipet seilte under krigen med kull fra havner i Bristol kanalen til havner på sydkysten av England - da på charter til The General Steam Ship Company dette fra september 1940 til juli 1944. Mari gjorde totalt 90 turer og med det menes at hun passerte Lands End 180 ganger i løpet av krigen.

    Senere ble Mari involvert i Operasjon Neptune i juni 1944, hun lastet ombord soldater bestemt for Omaha stranden den 6. juni med avgang dit den 11. juni 1944.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/mari.html