M/T Seirstad

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.916
Nettotonnasje:
5.969
Dødvekt:
14.800

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
990 Ihk 4100 Bhk
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg

Dimensjoner

Lengde:
492.90'
Bredde:
66.10'
Dypgående:
28.4'
  • Historikk:

    11/1937 - Levert fra Deutche Werk A/G, Hamburg til rederiet A. F. Klaveness & Co, Oslo som - SEIRSTAD
    4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP.
    10/1945 - Tilbakelevert rederi fra NORTRASHIP.
    1948 - Overført til Skips-A/S Sangstad v/ A. F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker, Oslo.
    14.1.1958 - Brakk i to i pos. 40.01 N, 05.23 Ø, på reise Ras Tanura - Barcelona med fuel oil. 3 mann omkom. Forskipet ble skutt i senk av et fransk krigsskip siden det var en fare for skipsfarten. Akterskipet slept til Bizerte av et annet fransk krigsskip.
    1958 - Akterskipet solgt til Empresa Nacional Elcano, Sevilla, Spania for påbygging av nytt forskip.
    Tiltenkt navn - VALDELUGEROS
    4.5.1958 - Ankom Sevilla, Spania og lagt opp. Senere solgt for hogging.

    Maskineri:
    Dieselmotor, 2 takt dobbelvirkende. 6 syl. diam. 610x1100mm. Maskineri bygget ved  M.A.N. - Augsburg, Tyskland.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/seirstad.html

    Alt. tekst:
    1937 Bygget som SEIRSTAD ved Deutsche Werft A.G., Finkenwerder, Hamburg, Tyskland for Universal Shipping Co. A/S (A. F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker), Oslo. Sjøsatt 14/10, levert i november.
    1940 NORTRASHIP overtok som managers i april.
    1942 Skadet i et japansk bombeangrep 13/02 mens hun var på reise fra Melbourne, Australia til Palembang, Indonesia med flybensin. Gikk til Batavia, Indonesia og derfra til Colombo, Ceylon hvor hun ankom 04/03. Ble deretter sendt til Bombay, India for reparasjoner. Forlot Bombay 30/09.
    1945 Tilbakelevert eierne i oktober.
    1948 Overført til Skibs-A/S Sangstad (A. F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker), Oslo.
    1958 Brakk i to 15/01 i tung sjø i posisjon 38.24N-05.41Ø, sørøst av Minorca, Balearene, Spania, mens hun var på reise fra Ras Tanura, Saudi Arabia til Barcelona, Spania med brenselsolje. 3 av mannskapet mistet livet. Et fransk krigsskip senket forskipet da det var en fare for skipsfarten. Akterskipet ble slept til Bona, Mallorca hvor det ankom 20/01. Etter inspeksjon ble det erklært totalt tap.
    Akterskipet ble senere solgt til Empresa Nacional Elcano, Sevilla, Spania for en mulig oppbygging med navnet VAL DE LUGEROS.
    Ankom Sevilla 04/05 men etter undersøkelser ble planen oppgitt og vraket lagt i opplag. Senere solgt til hugging.

    Kilder

    skipshistorie.net.