M/S Silvaplana

Kallesignal
LKAI
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Eitzen,Camillo,Kristiania/Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Kockums Mek.Verksted AB., Malmø, Sverige
Byggeår
1938
Byggenummer
206
Leveringsmåned
november

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.793
Nettotonnasje:
2.824
Dødvekt:
9.325

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3300 NHK 990
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
12 knop

Dimensjoner

Lengde:
124,86m
Bredde:
16,94m
Dypgang:
7,75m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    11/1938: Henry Tschudi's Tankrederi A/S (Camillo Eitzen & Co) Oslo - SILVAPLANA
     9/1941: Kapret av tysk hjelpekrysser "ATLANTIS" utenfor Cape Horn 10/9 på reise Singapore til New York, U.S.A. Ombygd til hjelpekrysser under tysk flagg - nytt navn - IRENE
    5/1943: Beordret stanset 17/5 av britisk krysser ADVENTURE 200 n. m. utenfor Cape Finisterre på reise fra fjerne østen til Bordeaux. Besetningen satte skipet i brann og overga seg. Hun eksploderte og sank p. g. a. ammunisjonen ombord.

    Maskineri:
    Dieselmotor 2 takt dobeltvirkende-5 sylindere diam. 600 mm. MAN. 

    Skipet kapret av tysk raider i 1941 - besetningen internert i Frankrike og i tyske fangeleire, hjemkomst Oslo 9.4.1942.


    Boken "Nortraships flåte" bind 1 side 239 og 240 beskriver kapringen slik:

    Hjelpekrysseren ATLANTIS, under kaptein Rogge, arbeidet seg i juli og august østover gjennom Det indiske hav ut i Stillehavet. I lang tid hadde det vist seg meget vanskelig å finne handelsskip som hjelpekrysseren uten risiko for å bli oppdaget kunne angripe. Rogge hadde derfor så smått tenkt å vende hjem etter et tokt som allerede hadde strukket seg over 20 måneder.

    M/S SILVAPLANA, kaptein N. Stange Nielsen, lå natt til 11. september 1941 posisjon 27 S 165 W på reise fra Singapore via. Batavia til New York med en verdifull last sago, kautsjuk, tinn, tre, huder, kaffe og krydderier. Det var dårlig sikt med regnbyger, men i morgentimene fikk man øye på et skip som nærmet seg. Kaptein Stange Nielsen fattet mistanke og ga ordre til å sende melding om det over radio. Kl. 08.00 mottok britiske radiostasjoner i land meldingen om at SILVAPLANA hadde observert et mistenkelig fartøy posisjon 26.16 S 164.25 W.

    ATLANTIS anropte nå SILVAPLANA med signallampe og truet med å åpne ild hvis ikke skipet stoppet og innstilte telegraferingen. Kaptein Stange Nielsen fant at han ikke hadde annet å gjøre. Kort etter kom den tyske prisebesetningen ombord og overtok kommandoen. Telegrafisten fikk ordre om å kansellere radiomeldingen. Kl. 10.55 mottok derfor landstasjonene en tilbakekalling i klart språk, men enkelte fattet likevel mistanke. Mottakerne noterte seg at tonen og frekvensen var helt forskjellig fra det første signalet selv om det lot til å bli nøklet av samme hånd. Kl. 22.25 ble det derfor sendt instruks til SILVAPLANA om å bryte radiotausheten og kansellere det første signalet i kode. Der kom intet svar.

    Lyttevakten om bord i Atlantis oppfanget den allierte radioaktiviteten. Forbindelse med SILVAPLANA hvorfor Rogge fant det tryggest å forsvinne fra gjerningsstedet så fort som mulig. For full fart dro de to skip hver sin vei og møttes ikke igjen før fire dager senere lenger syd, og derfra ble SILVAPLANA beordret til et ventefarvann i posisjon 2740 S 15440 W. Den 20. og 21. september møttes de tre tyske hjelpekrysserne MUNSTERLAND, KOMET og ATLANTIS i denne posisjonen, og man besluttet å sende SILVAPLANA til Frankrike på egen hånd under kommando av Leutnant zur See Dittman. SILVAPLANA avgikk straks langs en rute  som førte rundt Kap Horn og  ankom Bordeaux den 17.november etter å ha ridd av svære stormer ved kapp Horn og var blitt sterkt forsinket på grunn av maskinskade. Besetningens 26 nordmenn, en danske, fire svensker og en polakk havnet først i fangeleiren Marlag und Milag Nord og ble derfra sendt til sine hjemland i april 1942.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/raidervictims/atlantis2.html#silvaplana
    http://www.warsailors.com/raidervictims/atlantis2.html