M/T Storstad

Kallesignal
LCZF LFKH
Rederi
A. F. Klaveness & Co., Kristiania / Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Blythswood Shipbuilding Co. Ltd. Glasgow. UK
Byggeår
1926
Byggenummer
11
Leveringsmåned
Januar

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
8.998
Nettotonnasje:
5.217
Dødvekt:
13.460

Maskin/motor

Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
470.0'
Bredde:
62.2'
Dypgang:
27.8 1/2'
  • Historikk:

    20.1.1926 : Levert fra Blythswood Shipbuilding Co. Ltd., Scotstoun, Glasgow, UK, for Skips A/S Storstad (A. F. Klaveness & Co. A/S) Oslo - STORSTAD
    1934 : Nytt kallesignal LCZF.
    1940 : Kapret i det indiske hav 07/10 av den tyske kaperen PINGUIN i posisjon 15.07 S, 107.50 E mens hun var  på reise fra Miri, Borneo til Melbourne, Australia med ca 12.000 tonn diesel olje. Etter kapringen ble hun omdøpt til PASSAT og brukt som minelegger og bunkersskip for andre tyske kapere. Overtatt av Die Deutsche Kriegsmarine ble hun sendt til Frankrike og underveis leverte hun olje til flere tyske marinefartøyer.
    1941 : Ankom innløpet til Gironde, Frankrike 04/02, deretter brukt som oljeforsyningsskip.
    1942 : Bombet og sterkt skadet av allierte fly 02/09 ved St. Nazaire, Frankrike. Lagt opp som vrak.
    1944 : Senket 11/08 ved Nantes, Frankrike.
    1949 : Hevet og skrapet av lokale huggere.

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer, 4-takt/enkeltvirkende, 6-sylindre, syl. diam. 630 x 1.300 mm.
    Maskineri bygget ved J. C. Kincaid & Co. Ltd., Greenock, UK.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/freefleet/norfleets5.html#storstad

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: -15.116667
    Lengdegrad: 107.833333