Panserskip KNM Norge

Class
Panserskip
Shipping company
Den Kongelige Norske Marine
Nationality
Norway flaggNorway

Shipyard

Name
Armstrong, Newcastle, UK
Build year
1899

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  • Was sunk: Torpedoed
  • Navy ship

Tonnage

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Engine size:
IHK 4.500
Speed:
17,2

Dimensions

Length:
94,60m
Beam:
15,70m
Draft:
5,40m
  •  Utfyllende opplysninger v/ Thor Eickstedt

    Panserskip KNM NORGE

    Byggested:  Armstrong, Newcastle on Tyne, England.
    Sjøsatt: 1899.
    Depl. 4.233 tonn fullt utrustet 3.645 tinn standard.
    Maskin: 2. vert. Trippel-Eksp. 4.500 IHK.
    Fart: 17,2 kn.
    Sjøsatt: 1899.
    Bunkers: 590 tonn kull.
    Bestykning: 2- 21 cm. kanoner.
                        6- 15 cm. kanoner.
                        6- 76 mm. kanoner.
                        2- 76 mm. HA kanoner (anti aircraft)
                        2- 12,7 mm. Colt mitraljøse.
                        4- 7,92 mm. MG.
    Torpedorør: 2- 45,7 cm. undervanns torpedorør.
    Heist kommando: 07.02.1901.
    Besetning: 299.
    Kommisjonert: 1901 - 09.04.1940.
    Avd.: 3. Sjøforsvarsdistrikt, Ofotenavdelingen.
             Panserskipsdivisjonen.
    Sjef: Kom.kapt. P. Askim pr. 08.04.1940.
    Skjebne: Senket av torpedoer fra tysk jager Bernd von Arnim
                   på Narvik havn 09.04.1940.
                  101 mann omkom, 90 ble reddet.

    Skipets historie:
    1900: Prøvetokt.
    1902: Eskadretokt 1902, -05,- 06, -09, -10, -13, -14.
    1905: Ledsaget kongeskipene Danebrog og Heimdal til Kristiania.
    1906: Deltok i eskadre ved kroningen av kong Haakon VII og dronning
             Maud i Trondheim 13. juni.
    1919: Rekruttøvelser 1919, -20, -21, -27, -28, -29, -30, .31, -32, -34.
    1928: Kongetokt til Finland og Danmark.
    1940: Senket på Narvik havn av tyske jageren Bernd von Arnim.
             101 mann omkom, 90 ble reddet.

     

     

    Sources

    Marinens fartøyer 1939 -1945 og deres skjebne.
    Norske marinefartøy.

We have so far registered

Follow us